Datatilsynet udtaler sig …

Ejendomsforeningen Danmark har forelagt Datatilsynet spørgsmål om fortolkning af persondataforordningen. Mange går i disse dage og overvejer, hvad der skal til for at opfylde kravene om indsigtsanmodninger. Til dette svarer Datatilsynet, at der skal udleveres en egentlig kopi af selve personoplysningen. Hvad en egentlig kopi er, forholder Datatilsynet sig ikke til.

Forespurgt hvorvidt målerselskaber er dataansvarlige eller databehandlere, svarer Datatilsynet, at de ikke kan give konkret rådgivning herom, men kun generel vejledning. De vil derfor ikke udtale sig om, hvorvidt målerselskaber er dataansvarlige eller databehandlere.

Læs Ejendomsforeningen Danmarks spørgsmål til Datatilsynet og Datatilsynets svar (for medlemmer)

Bliv klogere på persondata i praksis

Kom på kursus i morgen fredag i København og torsdag den 11. oktober i Aarhus.

Kurset giver dig en række konkrete eksempler på, hvad du kan gøre for at overholde persondataforordningen. Du får også et eksempel på en privatlivspolitik til brug for orientering af lejere, andelshavere og ejere og andre eksempler på dokumenter, hvor man som dataansvarlig/databehandler forholder sig til de pligter, man er pålagt i henhold til persondataforordningen.

Læs mere, og tilmeld dig Persondata i praksis