Tårnhøj skat kan blive en bombe under ejendomsudviklingen i provinsen

Familieejerskabet og op mod 60.000 arbejdspladser i ejendomsbranchen er truet på grund af en tårnhøj skat på generationsskifter. I modsætning til fx produktions- eller rådgivervirksomheder beskattes aktive ejendomsvirksomheder som passive pengetanke, når de generationsskifter. Det betyder, at de ved et generationsskifte skal betale hele 48 procent af egenkapitalen i skat.

Det er en alvorlig trussel for 4.000 primært små, familieejede virksomheder, der hver dag bygger, driver og administrerer ejendomme. En væsentlig del af rygraden i branchen risikerer at forsvinde i de kommende år. Danmark bør afskaffe den tårnhøje skat på generationsskifte og anerkende, at aktive ejendomsvirksomheder er aktive virksomheder, så de kan generationsskifte med succession - lige som alle andre.

Ejendomsforeningen Danmarks forslag viser, hvordan politikerne kan løse udfordringen og skabe tryghed på ejendomsmarkedet, arbejdspladser i hele landet, mindre bureaukrati og ens vilkår for alle.

Læs politisk udspil

Læs fakta-ark