Nyt udvalg følger lovgivning tæt

I 2017 har Ejendomsforeningen Danmark føjet endnu et nyt fagligt udvalg til listen over foreningsudvalg, nemlig foreningsudvalget for retail. Udvalget vil blandt andet varetage medlemmernes interesser inden for retail- og shoppingcenterbranchen. Du kan læse mere om udvalget i det nummer af Huset, der udkommer i august.

Se hvem der er med i udvalget

Ny udgave af overdragelsesaftalen for køb og salg af andelsboliger

Den 28. juni udkom en ny udgave af brancheorganisationernes fælles overdragelsesaftale for køb og salg af andelsboliger. Aftalen er udarbejdet af Ejendomsforeningen Danmark i samarbejde med ABF, Dansk Ejendomsmæglerforening, Foreningen af Advokater med Ejendomsadministration og Danske BOLIGadvokater.

Hent den nye udgave af overdragelsesaftalen og den tilhørende formularvejledning

Til trekamp for mere arbejdskraft

En søndag i juni stillede de tre administrerende direktører Flemming B. Engelhardt fra DATEA, Henrik Dahl Jeppesen fra DEAS og Rasmus Juul-Nyholm fra Administrationshuset op på samme hold i Deloitte Øresund Triathlon. Formålet var at gøre unge opmærksomme på ejendomsadministrationsbranchen.

Hvidvaskloven er ændret

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen fremsatte i oktober 2016 et lovforslag med ændringer til hvidvaskloven. Formålet var at styrke indsatsen mod, at danske virksomheder kan blive misbrugt til hvidvask. På trods af den politiske dagsorden om stramning, er det lykkedes Ejendomsforeningen Danmark at få lempet kravet om indhentelse af legitimation på lejerne.

Læs om ændringerne i loven (for medlemmer)

Bred politisk aftale om digital kommunikation

Digital kommunikation har i årevis været standard for al kommunikation fra det offentlige, og nu ser det også ud til, at der er bedre vilkår på vej for digital kommunikation i lejeboligsektoren. Alle Folketingets partier har indgået en stemmeaftale om øget digital kommunikation på lejeområdet.

Læs mere om aftalen

Stadig muligt at ansætte en trainee

Ejendomsforeningen Danmark indgået en aftale med Finansforbundet om et omskolingsforløb, der skal hjælpe ledige medlemmer videre i en karriere som ejendomsadministrator. Der er stadig ledige, som ikke har fundet en traineeplads hos en virksomhed i ejendomsbranchen. Hvis du ønsker adgang til CV-databasen med de ledige kandidater, så send en mail til udviklingskonsulent Lotte Rendtorff.

Læs mere om kursusdeltagerne

Nedsættelse af ejendomsskat – hvad gør man i forhold til lejerne?

Folketinget vedtog i forbindelse med finansloven for 2016, at ejendomsskatten skulle fastfryses. Denne fastfrysning er fastholdt for 2017 og gælder også for erhvervsejendomme. Det betyder, at mange har fået en nedsættelse af den samlede betalte ejendomsskat.

Læs mere om reglerne, og hvordan man skal forholde sig (for medlemmer)

Ny planlov er tiltrængt

Den 1. juni blev en ny planlov, som træder i kraft den 1. juli vedtaget i Folketinget. Den nye lov vil blandt andet gøre muligt for den lokale detailhandel at udvikle sig, og det glæder Ejendomsforeningen Danmark.

Læs pressemeddelelse af 1. juni

”Det er først og fremmest nemt med et internt kursus”

Mere fleksibilitet, mindre spildtid og skræddersyet fagligt indhold. Det er nogle af fordelene ved at få Ejendomsforeningen Danmarks undervisere ud i ens egen virksomhed fortæller to tidligere kursusdeltagere.

Læs mere om virksomhedskurser

Sådan beskytter du din ejendom mod skybrud

Det kan være dyrt ikke at sikre sig, når kloakkerne flyder over, og kældrene står under vand. Her får du en række gode råd til, hvad du selv kan gøre for at minimere skaderne på din ejendom.

Læs rådene til beskyttelse mod skybrud

Skybrud: Andelsboligforening fik en tør kælder og tjente en krone

Andelsboligforeningen A/B Tinghøjvej 2-10 i Søborg blev hårdt ramt under et af de store skybrud for et par år siden. Kloakkerne kunne ikke klare presset fra tagvandet, der pressede en blanding af regn- og spildevand op gennem afløbene i gulvet og oversvømmede kælderen.

Læs, hvordan foreningen fik en tør kælder

Ejendomsforeningen Danmark er på Twitter

Ejendomsforeningen Danmark har valgt at gå på Twitter for at skabe større fokus på ejendomsbranchen hos både politikere og journalister. Her vil foreningen løbende dele nyheder og kommentarer samt deltage i relevante diskussioner.

Følg Ejendomsforeningen Danmark på Twitter

Ejendomsforeningen Danmark byder på en ny interaktiv medlemsservice

Den 9. marts lancerede Ejendomsforeningen Danmark en ny interaktiv webrapport for tomgang. Webrapporten tager udgangspunkt i den publikation, som man allerede kan tilgå på Ejendomsforeningen Danmarks hjemmeside, og som udkommer hvert kvartal.

Læs mere om den interaktive webrapport

Nyt fra pressen

Alle medlemmer af Ejendomsforeningen Danmark kan tilmelde sig servicen Nyt fra pressen.
Læs dagens Nyt fra pressen

Modtag alle hverdage et kort resumé af de artikler, der er relevante for ejendomsmarkedet fra de største aviser.
Tilmeld dig

Ejendomsstatistikken

Ejendomsstatistikken er et gratis værktøj for dig, der gerne vil have viden om ejendomsmarkedet i Danmark.

Træk blandt andet statistik på ejendomsbestand, omkostninger ved ejendomsdrift og meget andet.

Find statistik