Nyt fra pressen

Trekantområdet tæt på at vågne igen

Trekantområdet har længe været et af Danmarks mest dynamiske erhvervsområder.

Trekantområdet har længe været et af Danmarks mest dynamiske erhvervsområder. Men det seneste Market Update fra EDC Poul Erik Bech viser, at Trekantområdet er det eneste sted i landet, hvor afkastkravet på ejendomme er stigende. Det betyder, at investorer vil give mindre for ejendommene. For at gøre området mere attraktivt vil man konvertere en række kontorer til boliger.

”På de sekundære kontorejendomme, som har noget tomgang, eller som ikke er helt tidssvarende, er afkastkravene nok stigende. Men det er med den tilføjelse, at hvis det ligger i midtbyen, bliver der tænkt rigtig meget i konverteringer til boliger (…) Det er rigtigt, at vi har haft høj tomgang på kontorer. Men lige på det seneste synes jeg, vi har haft rigtig mange dialoger med virksomheder, der gerne vil hertil,” siger direktør i Colliers i Vejle René Neesgaard.

Ejendomsforeningen Danmarks tomgangsstatistik for januar, som netop er blevet offentliggjort, påviser, at den økonomiske tomgang i kontorsegmentet er steget i næsten hele landet, men også at den er faldet i Region Syddanmark. En del af faldet kan skyldes konverteringer til boliger, og her findes ingen fare for tomgang.

10.02.2016 Business Ejendomme, annoncetillæg til Berlingske, side 4 og 5, Sten Thorup Kristensen

Vismænd halverer vækstskøn

Nu vurderer de økonomiske vismænd, at der er lagt op til endnu et år med betydelig vækstskuffelse. I en ny prognose halverer vismændene deres forventninger til væksten i 2016 fra 2,1 procent til 1,1 procent. Den markante nedjustering skyldes en tiltagende uro i forbindelse med den globale økonomi.

”Det er en rimelig kraftig barbering af prognosen (…) Men væksten er høj nok til, at der bliver skabt ganske mange job. Det er positivt. Det er jo nærmest det vigtigste, et opsving kan gøre, at få nogle flere i arbejde,” siger cheføkonom i Danske bank Las Olsen.

10.02.2016 Børsen, politik, side 22, Kenneth Praefke

Banklån er nu billigere end realkreditlån

Handelsbanken slår nu dansk realkredit, når det gælder billig boligfinansiering. Handelsbankens succesfulde prioritetslån er nemlig billigere end de traditionelle realkreditlån, og derudover kan prisen på banklånene ikke stige undervejs, som de kan på realkreditlån.

”For alle rentesatser med rentebinding fra 1 til 10 år gælder, at de ikke kan ændres af banken i bindingsperioden. Vi har intet variabelt bidrag oven i renten til kunden, som kan ændres undervejs, når man har valgt en fast rente. Det betyder, at kundens rente og ydelse er kendt på forhånd med sikkerhed,” siger kommunikationschef i Handelsbanken Anette Haaning.

10.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 4, Lars Nielsen

Mette F. stiller ultimativt krav til ny planlov

Nu gør Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, krav på at bevare reglen om kommunernes ret til at kræve 25 procent almene boliger i nye boligområder i forhandlingerne om den nye planlov. Erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen (V), har endnu ikke svaret på, om han vil efterleve Socialdemokraternes krav på trods af partiets udmelding om at forlade forhandlingerne.

”Vi har allerede nu sagt til regeringen, at Socialdemokraterne medvirker ikke i en aftale, hvis regeringen vælger at fastholde kravet om, at man ikke længere skal kunne pålægge entreprenører, at minimum 25 procent skal være almene boliger,” siger socialdemokratiske erhvervsordfører Morten Bødskov.

10.02.2016 Politiken, Danmark, side 6, Jakob Hvide Beim

Borgerlige: Tænk nyt om boligskatter; systemet er brudt sammen

Regeringen har endnu en gang besluttet at udskyde ejendomsvurderingerne.

Regeringen har endnu en gang besluttet at udskyde ejendomsvurderingerne. Skats nye vurderinger er udskudt til oktober 2018 og indføres i starten af 2019. Det skaber frustration blandt nogle, men det giver tid til at skabe et nyt ejendomsvurderingssystem, mener Konservative, Liberal Alliance og Dansk folkeparti.

”Vi har et kaotisk vurderingssystem, som bliver umuligt at rette op på i de eksisterende rammer (…) Nu er der også i Skatteministeriet en forståelse af, at vi ikke kan bygge videre på et system, der er så kaotisk og fejlbehæftet (…) Nu har vi så god tid til forhandlinger, og vi kan lige så godt bruge tiden fornuftigt og se på forskellige modeller,” siger Konservatives skatteordfører Brian Mikkelsen.

10.02.2016 Politiken, økonomi, side 10, Hans Drachmann