Nyt fra pressen

Svag stigning i økonomisk tomgang

Den økonomiske tomgang falder i bolig- og industriejendomme, men stiger for kontor. Det sker på trods af, at væksten stiger, viser Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik over tomgang for det seneste kvartal. Statistikken viser, at tomgangen på kontorejendomme er steget 1,0 procentpoint til i alt 13,0 procent. I Ejendomsforeningen Danmark giver det dog ikke anledning til nervøsitet.

”Vores forventningsundersøgelse viser, at branchen har høje forventninger til kontor, og selv en langsom vækst kan betyde et stigende antal kontorbeskæftigede, så der er brug for kontorejendomme. Derfor tyder det på, at det kommer til at gå fremad på længere sigt, men i dette kvartal peger tallene den forkerte vej,” siger cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark Morten Marott Larsen.

Han forventer, at tomgangsniveauet på kontorejendomme kommer til at falde på lang sigt, fordi der vil blive bygget færre nye kontorejendomme og de ledige kontorer kan gentænkes til andre formål.

11.02.1016 Byggeri.dk, cmn

Den evige medvind til boligejerne

De danske renter er siden starten af året styrtdykket.

De danske renter er siden starten af året styrtdykket. Torsdag faldt renten på den 30-årige statsobligation 11 basispoint til en rente på 0,95 procent. Det sker som konsekvens af den finansielle uro, men det kommer boligejerne til gode. Særligt godt er det, at renten på den 10-årige statsobligation også falder markant med 9 basispoint til en rente på 0,5 procent.

”Endnu engang får vi lave renter, selvom den helt korte rente stiger lidt. Til gengæld er der fuld gevinst til dem med F5-lån, der får en rente, der er så lav, at de kan mærke det på pengepungen, for de sparer 600 kroner hver eneste måned for hver million kroner de skylder,” siger seniorøkonom i Nykredit Jeppe Borre.

12.02.2016 Børsen, politik, side 26, Troels Beha Pedersen

Gebyrstigning gør billige lån fra Totalkredit til markedets dyreste

Til sommer går Totalkredits boliglån fra at være de billigste på markedet til at blive de markant dyreste. Det sker, når Totalkredit den 1. juli hæver gebyret på alle typer lån for alle kunder. En beregning fra Mybanker.dk viser, at et F1-lån på 1,5 million kroner fremover kommer til at være 6.375 kroner dyrere om året før skat. Således bliver lånet 6.375 kroner dyrere end hos BFR, som er den billigste konkurrent.

”Vi ligger lidt over de andre, men det er et øjebliksbillede. Vi er meget konkurrencedygtige på prisen over tid (…) Omkostninger i den finansielle sektor er steget efter finanskrisen – det gælder alle. Vi handler rettidigt, så vi sikrer en god indtjening,” siger koncerndirektør i Nykredit, ejer af Totalkredit, Søren Holm.

12.02.2016 Politiken, økonomi, side 12, Dorthe Lønstrup

Klarhed: Boliglån bliver forklaret

Mange boligejere har svært ved at forstå realkreditinstitutternes lånetilbud.

Mange boligejere har svært ved at forstå realkreditinstitutternes lånetilbud. Derfor har Realkreditrådet og Forbrugerrådet Tænk sammen udarbejdet en række nye principper til lånetilbud, der skal gøre det lettere for låntagerne at gennemskue markedet og sikre, at de ved, hvad de skriver under på. Principperne træder i kraft senest den 1. februar næste år.

”Jeg er meget tilfreds med, at det ad frivillighedens vej er lykkedes sektoren og Forbrugerrådet Tænk i fællesskab at nå frem til de nye principper. Det er vigtigt, at boligejerne forstår lånetilbuddene, og at det er nemt at sammenligne forskellige tilbud,” siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

12.02.2016 Politiken, økonomi, side 12, Anne Klejsgaard Hansen

Dyrere for boligejere at have F5-lån i Nordea Kredit

Det er dyrere for kunder i Nordea Kredit at have et F5-lån, end det er for kunder i Nykredit og Realkredit Danmark. Det sker, fordi den obligationsserie, som Nordea Kredit udsteder, er for lille til at være attraktiv for investorer - og det rammer kunderne.

Nordea Kredit er ramt af, at skulle følge regeringens ønske om at have så mange auktioner som muligt. Mens Nordea Kredit har tre, har Realkredit Danmark to, og det giver dem større serier.

12.02.2016 Jyllands-Posten, side 13, Lars Nielsen