Nyt fra pressen

Flertal klar til at sløjfe nye almene boliger

Alle partier i blå blok står nu sammen om at fjerne kravet om almene boliger fra planloven. Den nuværende planlov, der blev vedtaget af den tidligere SR-regering, giver kommunerne ret til at kræve, at en fjerdedel af alle nybyggede boliger skal være almene boliger. Det krav vil en samlet blå blok nu fjerne fra planloven, da flere mener, at det er et angreb på den private ejendomsret.

”Vi har ikke noget imod almene boliger. Vi har noget imod, at man reelt eksproprierer. At man sådan uden videre kan tage 25 procent af andres jord. Man skal huske på, at det er pensionskasserne, der køber meget af det her jord fra kommunen, og da det er dig og mig, der ejer pensionskasserne, bliver det i sidste ende pensionisterne, der betaler regningen for de almene boliger. Man fodrer grisen med sin egen hale,” siger Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby.

17.02.2016 Berlingske Business, side 6 og 7, Magnus Ulveman og Andreas Lønstrup

Boligøkonom: Københavns Kommune medskyldig i høje priser

Efter blå blok gjorde det klart, at de ville sløjfe kravet om 25 procent almene boliger fra planloven, beskylder Københavns overborgmester Frank Jensen (S) den nu for at gøre København til et rent VIP-projekt. Boligøkonom Curt Liliegreen mener dog, at denne kritik klinger hult, og at kommunen selv er medansvarlig for de høje boligpriser i København.

”Københavns Kommune bærer selv en stor del af ansvaret for de høje lejlighedspriser i byen. Tidligere har kommunen været med til at luge ud i de små lejligheder, og det siger sig selv, at større lejligheder giver højere kvadratmeterpriser (…) Man kan sagtens mistænke kommunen for at have haft interesse i at fjerne nogle af de ressourcesvage beboere. På den front kan man sige, at kommunen har sejret sig selv ihjel, for i dag er der mangel på billige boliger i København,” siger direktør i Boligøkonomisk Videncenter Curt Liliegreen.

17.02.2016 Berlingske Business, side 7, Andreas Lønstrup

Laveste antal boliger til salg i 6 år

Der er nu markant færre boliger til salg, end det har været normen de seneste år. Helt konkret er der godt 66.000 boliger til slag på landsplan, hvilket er 22.000 færre, end da boligmarkedet var på sit højeste i 2011. Det er det laveste niveau i seks år. Men udviklingen er positiv, vurderer økonomer, for den vidner om, at der nu er kommet bedre balance mellem boligudbud og efterspørgsel.

”Når udbuddet er mindre, er sandsynligheden for, at man som boligsælger kan få en bedre pris, større. Og vi ser nu en tendens til stigende priser i hele landet, og ikke kun i de større byer, sådan som det har været tilfældet de seneste år. Så det er positivt,” siger Realkredit Danmarks cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig.

17.02.2016 Politiken, økonomi, side 10, Anne Klejsgaard Hansen

Odense er på vej tilbage

Odense har som den eneste af landets storbyer ikke oplevet nogen synderlig befolkningstilvækst de seneste år. Men nu ser det ud til at vende for den fynske hovedstad – store investeringer i byudvikling ser nemlig nu ud til at tiltrække nye borgere og investorer. Alene fra 2014 til 2015 steg vækstraten i antal transaktioner hele 60 procent.

”Vores salg af erhvervs- og investeringsejendomme er det højeste vi har set i 5 år. Sidste år solgte vi 28 ejendomme og ser vi det i forhold til de foregående år, kan vi konstatere, at der er tale om en særdeles positiv udvikling,” siger direktør i Colliers International i Odense Martin Pedersen.

17.02.2016 Domicil, indstik i Politiken, side 2, Kamilla Sevel

Man gør boligejerne utrygge

I dette debatindlæg giver den konservative skatteordfører, Brian Mikkelsen, udtryk for sin bekymring for boligejernes økonomi. Flere partier lægger nemlig op til at droppe fastfrysningen af ejendomsværdiskatten efter 2020. Samtidig stiger antallet af partier, der ønsker højere grundskyld.

”Det er for dårligt – det skal ikke være boligejerne, der betaler de stigende offentlige udgifter. De betaler allerede milliarder af kroner. Det er helt unødvendigt at skabe ny utryghed om boligejernes økonomi (…) Vores holdning er klar: ingen bør betale skat af at bo deres hjem. I stedet skal en eventuel gevinst ved et boligsalg beskattes, hvis man ikke køber et nyt hjem, der gør, at gevinsten forsvinder,” skriver Brian Mikkelsen.

17.02.2016 Børsen, opinion, side 2, Brian Mikkelsen (Skatteordfører, K)

Renter: Boligmarkedets vigtigste joker – men hvor er de på vej hen?

Renterne har i mange år været helt i bund, og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver dyrere at være boligejer. Den urolige globale økonomi er nemlig med til at holde renterne nede. Det gælder både for boligejere med fast rente og variabel rente. Cheføkonom i Realkredit Danmark vurderer, at både de korte og de lange renter vil blive på et lavt niveau længe endnu, på trods af en forventning om, at spændet mellem de korte og de lange renter vil vokse en lille smule.

”Selv om den amerikanske økonomi viser visse svaghedstegn, forventer vi to rentestigninger i år, og derfor forventer vi, at de lange renter vil komme lidt højere op (…) Omvendt forventer vi, at ECB vil lempe pengepolitikken yderligere, og det kan sende de kortere renter endnu længere ned,” siger cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig.

17.02.2016 Politiken, økonomi, side 10, Anne Klejsgaard Hansen