Nyt fra pressen

Blå blok vil fjerne indirekte ekspropriation

Meget tyder på, at Folketingets blå partier er på vej med en ophævelse af kommunernes muligheder for med tilbagevirkende kraft at kræve, at 25 procent af nybyggede boliger på en privat ejet grund skal være almene boliger

Erhvervsordfører Hans Chr. Skibby (DF) mener ikke lovgivningen er rimelig, fordi det blandt andet foregår uden at betale en erstatning for ekspropriation.

Administrerende direktør hos Ejendomsforeningen Danmark Torben Christensen er glad for de nye meldinger fra Christiansborg og påpeger, at han ikke har problemer med, at der bygges almene boliger i de store byer.

”Det synes vi er naturligt. Men vi har påpeget, at den måde, man har valgt til at skaffe grundene, er forkert og har en stor og meget negativ virkning på lysten til at investere i privat boligbyggeri i København. Derfor ser vi positivt på, hvis et flertal nu vil afskaffe den regel. Reglerne er lavet om, efter at kommunen har solgt til privat boligbyggeri, da den tidligere regering indførte reglen om, at kommunerne kan forlange, at 25 procent af en grund skal være almen,” siger administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark Torben Christensen og understreger, at hvis en kommune vil have alment boligbyggeri, kan kommunen bare sælge til de almene boligselskaber til "de priser, man kan blive enige om.”

17.02.2016 Dagensbyggeri.dk

Ingen hjælpende hånd til boligejere fra Troels Lund

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har i et svar til Folketingets Erhvervsudvalg gjort det klart, at han ikke vil sætte et loft over, hvor store gebyrer realkreditinstitutterne må lægge på kunderne.

Ministeren påpeger i svaret, at statslig regulering kan svække tilliden til det danske realkreditsystem. I stedet for at indføre regulering peger ministeren på, at vejen frem er mere konkurrence på markedet.

”Danske realkreditobligationer betragtes som en meget sikker investering, og det bidrager til, at renten er meget lav. Denne tillid skyldes blandt andet, at realkreditinstitutterne er velkapitaliserede. Her spiller bidragsindtægterne og muligheden for at justere i bidragssatserne en central rolle,” siger Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), og tilføjer:

”Jeg arbejder for eksempel på at etablere en prisportal for boliglån, der skal bidrage hertil.

18.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 5, Alexander Bitsch, Maria Kehel og Rasmus Bendtsen

Radon-guld for milliarder flyder på gaden

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at gasarten Radon hvert år kræver 300 dødsfald. Den naturligt forekommende radioaktive gas kan give lungekræft.

Ifølge Statens Bygge institut (SBi) trænger Radon ind i omkring 65.000 boliger i så store mængder, at grænseværdien på 100 Bq/m3 bliver overskredet.

”Jeg mener, at byggebranchen her ignorerer et betydeligt marked, hvor guldet nærmest flyder i gaden. I betragtning af, at de fleste murervirksomheder umiddelbart kan kaste sig over dette forretningsområde, så er det underligt, at så få har gjort det. Radonsikring forudsætter ikke investeringer i nyt udstyr eller lignende, men kræver alene, at virksomheden tilegner sig den nødvendige viden om, hvordan man måler Radon, forhindrer indtrængning, samt kontrollerer, at det udførte arbejde har haft den ønskede virkning,” siger seniorforsker ved SBi Torben Valdbjørn Rasmussen.

18.02.2016 Licitationen, side 5, Kim Basse

Forslag til standardregler for nye altaner

De fremtidige regler for opsætning af altaner i eksisterende byggeri i København skal basere sig på standarddybder og standardlængder.

Dermed skrottes den omdiskuterede lysberegner, som var svær at anvende og ledte til for mange afslag af anmodninger om altaner.

”Teknik- og miljøudvalget har nu modtaget et udkast til nye retningslinjer for altaner i København. Materialet er meget omfattende, og jeg er sikker på, at både københavnerne og altanfirmaerne har et ønske om, at vi også lytter til deres synspunkter. Jeg vil derfor vente med at tage endelig stilling til retningslinjerne, til jeg har haft muligheden for at drøfte forslaget med andre medlemmer af udvalget,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

18.02.2016 Licitationen, side 6, Torben Kragh

Danica skyder 1 mia i byens bedste beliggenhed

Pensionskassen Danica er klar med 1 milliard kroner til udviklingen af Christiansholm i København, der også kendes som Papirøen.

Der kan bygges 45.000 kvadratmeter på Papirøen, som ventes fuldt udbygget om fem år. Det fremadstormende arkitektfirma Cobe har netop lavet en helheldsplan for området.

”Papirøen er på få år blevet en af de største bylivsdestinationer i København. Denne københavnske succeshistorie bygger vi videre på i vores forslag med etableringen af Københavns nye haller, der i fremtiden fortsat kan bruges som et nyt folkeligt og kulturelt samlingspunkt i havnen i unikke arkitektoniske rammer,” siger kreativ direktør i Cobe Dan Stubbergaard.

18.02.2016 Børsen, ejendomme, side 5, 6 og 7