Nyt fra pressen

Halvdelen kan få de ønskede altaner med indførelse af standardregler

Teknik-og miljøforvaltningen i Københavns Kommune præsenterer nu et forslag om at anvende vejledende standardregler for opsætning af altaner. Udspillet fra forvaltningen kommer efter, at de regler der blev indført 1. november sidste år viste sig at føre til afslag på stort set alle altanansøgninger. Reglerne modarbejdede dermed det politiske ønske om flere altaner i hovedstaden.

Københavns Kommune har i øjeblikket omkring 1.000 ansøgninger om opsætning af altaner. Efter at have gennemgået ansøgningerne vurderer forvaltningen at omkring halvdelen af ansøgningerne vil kunne imødekommes, hvis politikerne vælger at følge anbefalingen om indførelse af vejledende standardregler. Hovedparten af ansøgningerne om altaner kommer fra andelsboligforeninger, og derfor har Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) fulgt sagen tæt.

"(…) Kommunen skal sikre ligebehandling og retssikkerhed. Man skal derfor nå frem til de rigtige regler i første forsøg. Man kan ikke vente i evighed, men det er bedre at vente, hvis man ikke er på sikker grund endnu", siger formand i ABF Kreds København, Rolf Eric Anithason.

22.02.2016 Licitationen, side 12, Torben Kragh

Organisation ønsker grøn renoveringspulje

Mange andelsforeninger rundt omkring i landet vil gerne energirenovere, men kan ikke gøre brug af håndværkerfradraget.

Andelsboligforeningerne kan kun få del i fradraget for forbedringer udført under ”individuel råderet”. Det betyder i praksis for rigtig mange andelshavere, at de ikke kan få håndværkerfradrag for at klimasikre eksempelvis vinduer, fordi det er øremærket som et fælles anliggende i andelsboligforeningen. Nu vil Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) have en grøn energirenoveringspulje til andelsboligforeningerne.

”Ved den nuværende ordning kan andelsforeninger ikke gøre brug af håndværkerfradraget, når de vil lave udvendig klimasikring af deres boliger. Dermed står bebyggelsen tilbage i forfald, men vi mener, at en grøn energirenoveringspulje målrettet andelsboligforeningerne vil være en stærk motiverende faktor for at komme i gang med energirenoveringerne i andelsforeningerne, og det vil være til fordel for beskæftigelsen i byggeriet,” siger direktør i ABF, Jan Hansen.

22.02.2016 Licitationen, side 14, Kim Basse

Hver tiende boligejer blev ramt af vejrskader i 2015

10 procent af alle boligejere blev ramt af en eller flere vejrrelaterede skader i 2015. Det viser en undersøgelse, Epinion har lavet for Codan. Med 1,3 millioner boligejere i Danmark svarer det til, at 130.000 har været ramt af en vejrskade i 2015.

Storme og skybrud er de senere år blevet langt mere almindelige for de danske boligejere og i 2015 blev mange boligejere ramt af blandt andet stormene "Egon" og "Gorm", der hærgede i henholdsvis januar og november.

Hos Codan kan man allerede mærke, at danskerne har vænnet sig til klimaforandringerne med flere storme og skybrud:

”Antallet af kraftige skader på tagkonstruktioner er aftagende. Mange har fået lavet de nødvendige vedligeholdelser og udbedringer, og det betyder, at vores boliger er mere bestandige over for vejrskader (…) Vi kan også se, at kunderne er mere og mere rolige og praktisk anlagte, når de kontakter os, fordi flere af dem har været udsat for noget lignende tidligere,” siger skadedirektør i Codan, Carsten Vraa-Jensen.

20.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 3, Michelle Hansen

Danske boligejere vil have flere kvadratmeter

Tal fra ejendomsmæglerkæden Home viser, at det gennemsnitlige boligareal for handlede enfamiliehuse er på det højeste niveau nogensinde. I 2015 havde et enfamiliehus, der blev handlet igennem Home, en gennemsnitlig størrelse på 141 kvadratmeter fordelt på 4,8 værelser.

Antallet af kvadratmeter er dermed på det højeste niveau siden 2002, hvor Home begyndte at registrere størrelsen på handlede huse. Ifølge Mads Ellegaard, relationschef i Home, er en del af forklaringen den lave rente:

”Danskerne har generelt en drøm om at få mere plads til sig selv i form af for eksempel værksted, hobbyrum eller et kontor til en hjemmearbejdsplads. Den lave rente er ubetinget en faktor, der gør det muligt at købe større boliger,” siger relationschef i Home, Mads Ellegaard.

20.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 12-13, Alexander Bitsch