Nyt fra pressen

Boligbyggeriet på laveste niveau siden 1945

På trods af stigende boligpriser i de større byer, er byggeriet af nye boliger på et rekordlavt niveau. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2015 blev påbegyndt byggeri af blot 8660 nye boliger. Det er det laveste antal siden 1945.

Hos entreprenørvirksomheden MT Højgaard kan man godt mærke det historisk lave niveau. Koncerndirektør hos MT Højgaard, Jesper Nordby, forklarer at det især er nybyggeriet af erhvervsejendomme, der er faldet. I stedet er en større del af entreprenørvirksomhedens forretning flyttet fra nybyggeri til renovering af eksisterende boliger. Også byggeriets erhvervsorganisation, Dansk Byggeri, kan mærke afmatningen:

"Vi er nået ned på et rigtig lavt niveau. Det har været katastrofalt lavt," siger chefanalytiker hos Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen.

23.02.2016 Børsen, politik, side 14, Jakob Schjoldager og Kenneth Praefke

Borgmestre frygter mere opdelte storbyer med færre billige boliger

Hvis regeringen får sin vilje i forhandlingerne om en ny planlov bliver det svært at få flere almene lejeboliger i Københavns og Aarhus' eftertragtede bydele. Det vækker bekymring hos overborgmesteren i København, Frank Jensen (S), rådmand i Aarhus Kristian Würtz (S) og byggedirektør i det almene boligadministrationsselskab KAB, Rolf Andersson:

”Uden billigboligloven kan vi kun bygge der, hvor jorden er billig, og det er typisk der, hvor der er mange almene boliger i forvejen. Så vi får kort sagt en hovedstad med nogle meget eksklusive områder og nogle udsatte områder (…) Den her lov er særligt nødvendig nu, for alle de steder, der bliver bygget, låser man udviklingen. Når man først har bygget ejerlejligheder, kan man ikke lave dem om til almene boliger, så man definerer, hvordan byen kommer til at fungere fremover med det, man bygger nu,” siger byggedirektør i KAB, Rolf Andersson.

23.02.2016 Politiken, økonomi, side 10, Karoline Graulund Nøhr

Byggecentre: Vækstplan i fare for at fise ud i symboler

Brancheforeningen Danske Byggecentre er bekymret for, at regeringens megen snak om et Danmark i balance fiser ud i symbolske projekter som iværksætterrådgivning og nemmere adgang til NemID"

"Brancheforeningen Danske Byggecentre er bekymret for, at regeringens megen snak om et Danmark i balance fiser ud i symbolske projekter som iværksætterrådgivning og nemmere adgang til NemID. Og at der dermed ikke kommer substantielle initiativer, der reelt har styrken til at rykke balancen (…) Vi forventer ikke, at regeringen kan skabe et mere balanceret Danmark i morgen. Men vi mener, at den kan udlægge nogle strukturer, der på længere sigt kan skabe balance. Eksempelvis så vi gerne, at regeringen sætter de tanker i gang, der allerede findes i deres vækstplan. Tanker om, at der skal ske en grundlæggende revision af betingelserne for realkreditlån, så der tages højde for de forhold, der gælder i de mindre tætbefolkede områder (…) Et andet punkt, hvor vi gerne så, at regeringen blev mere ambitiøse, er i forhold til at sprede uddannelserne ud i landet. Dels for at sprede kompetencerne, dels for at underbygge privat vækst (…) Med andre ord søger vi nogle initiativer, der løfter det op, der er blevet præsenteret, og gør det så ambitiøst og substantielt, at det reelt kan gøre en forskel. Symbolpolitik har vi ikke råd og tid til.”

23.02.2016 Altinget.dk, by og bolig, debat, Palle Thomsen, administrerende direktør i Danske Byggecentre

Lavrentebølgen vil skylle boligejere med ud

Lige nu er renten på det laveste niveau nogensinde, og økonomer og analytikere forventer, at den vil stige i de kommende år. Når det sker, vil de mest udsatte boligejere vil blive ramt hårdt.

For selv en beskeden stigning i renten vil give en betydelig stigning i huslejen. En stigning i renten på få procentpoint, kan få huslejen per lånte per million til at eksplodere fra 729 kroner om måneden til over 3.000 kroner. Risikoen for ulykker er størst i storbyerne og især i København, hvor priserne er steget mest.

”Det kan godt være, at økonomerne siger, der ikke er nogen prisboble på boligmarkedet. Men hvis boligejere kommer til at tabe millioner af kroner, når priserne falder, fordi renten begynder at stige igen, er det jo ligegyldigt, om der var en boble eller ej. Det rammer en masse mennesker alligevel," siger cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen.

23.02.2016 Finans.dk, erhverv, Lone Andersen