Nyt fra pressen

Vi har en ambitiøs skattepolitik for borgernes skyld

I gårsdagens Børsen rejste vicedirektør i Dansk Industri, Kent Damsgaard, og professor ved Aarhus Universitet, Bo Sandemann Rasmussen, kritik af Det Konservative Folkepartis forslag til en reform af det danske boligskattesystem. I dette debatindlæg forsvarer skatteordfører, Brian Mikkelsen (K), forslaget.

”I sin enkelthed ønsker vi at afskaffe grundskyld og ejendomsværdiskat finansieret via en udfasning af rentefradraget og en avanceskat ved udtrædelse af boligmarkedet samt en svag tilbageholdenhed i det offentlige forbrug efter 2020. Vi mener grundlæggende ikke, at man skal beskattes af fiktive værdier, og at staten skal stoppe med indirekte at støtte danskernes gældsstiftelse. Både ud fra en økonomisk og moralsk betragtning er dette rimelige principper at indrette systemet efter,” skriver skatteordfører Brian Mikkelsen (K).

03.02.2016 Børsen, opinion, side 2, Brian Mikkelsen (skatteordfører, K)

Fjern skatteskruen fra vores boliger

”Der findes muligvis ingen helt enkle greb, når det kommer til en mere retfærdig beskatning af boliger"

”Der findes muligvis ingen helt enkle greb, når det kommer til en mere retfærdig beskatning af boliger. Eller også er den enkle løsning svær at få øje på, når man er viklet ind i systemer og glemmer at tænke som og på den almindelige borger. Derfor er det blevet mødt med fantasiløs skepsis fra flere sider, at de Konservatives formand forslår helt at gentænke ejendomsskatterne

(…)

Det konservative udspil åbner for en tiltrængt principdebat om ejendomsskattesystemets indretning, som forsømmes, når man nøjes med at ville omlægge et eksisterende system, der ikke fungerer godt nok. Det er en god idé at se på, om vi er bedre tjent med helt at fjerne den skrue fra skattesystemet, om det så måtte tage lidt længere tid”.

03.02.2016 Berlingske, leder, side 2, Tom Jensen og Jens Grund

Udlandet har stor tillid til ejendomsmarkedet i København

På trods af at mange danske ejendomsselskaber er bekymrede over det høje prisniveau i København, ser man i udlandet anderledes lyst på det. Her anses København som et af Europas mest interessante investeringsmål. Det fastslås i PwC og Urban Land Institutes årlige rapport ”Emerging Trends in Real Estate Europa”, hvor København ligger på en femte plads på listen over attraktive byer at investere i.

”Den danske hovestad har blandt andet oplevet en udvikling inden for biotekbranchen, der har skabt et stærkt vidensmiljø, og der vil sandsynligvis vise sig yderligere muligheder på lang sigt med udvikling af nye områder samt udbygningen af byens metrosystem,” siger leder af ejendomsgruppen i PwC Jesper Wiinholt.

03.02.2016 Business ejendomme, annoncetillæg til Berlingske, side 4 og 5, Sten Thorup Kristensen

Boligudbuddet faldt i januar

Nu viser en ny opgørelse fra Boligsiden.dk, at boligudbuddet i januar faldt igen. Mens markedets villaer bliver revet væk, er antallet af ejerlejligheder til salg steget siden sidste år.

Alene den seneste måned faldt udbuddet af villaer og rækkehuse med 2,2 procent, og udbuddet lå i januar i år 4,8 procent lavere end i januar sidste år. Der bliver således mindre og mindre at vælge imellem, og derfor får de danske huskøbere deres sag for, når de skal på boligjagt.

03.02.2016 Licitationen, nyheder, side 4

Danske Bank flytter indtjeningen fra renter til gebyrer

Det nuværende lave renteniveau og danskernes voksende formuer gør, at Danske Bank lider tab. Derfor bliver de nødt til at finde på nye veje for at sikre indtjening, så de kan leve op til deres målsætninger frem mod 2018.

”Det er pinedød nødvendigt for Danske Bank og de øvrige banker, at man får indtægter ind, og når man ikke kan det på renterne, er gebyrerne et oplagt sted at kigge hen,” siger bankanalytiker i Nordea Christian Hede.

03.02.2016 Berlingske Business, side 10 og 11, Mads Sixhøj og Søren Martin Olsen