Nyt fra pressen

Boligejere betaler Nykredits børsfest

De danske boligejere kan forvente stigende priser i forbindelse med Nykredits kommende børsnotering. Torsdag annoncerede Nykredit nemlig, at de vil børsnoteres inden for de næste par år, samt at de hæver bidragssatserne på realkreditlån.

”Jeg forventer, at de andre realkreditselskaber følger efter, nu hvor markedslederen Nykredit har meldt så kraftige prisstigninger ud. Det er altid upopulært at være den første, der hæver priserne, men det her giver en åbning for de andre aktører til også at lave tiltag på prissætningen på realkreditlån. Det er ikke sikkert, at det sker inden sommerferien, men jeg vil tro, at de fleste varsler prisstigninger inden udgangen af året (…) Investorerne er glade, mens boligejerne måske ikke skal være lige så glade,” siger senioranalytiker i Jyske Bank Thomas Eskildsen.

”Børsnoteringen har desværre den konsekvens, at forbrugerne nu får endnu et gok i nødden med bidragsstigningerne. Det betyder, at forbrugerne bliver spændt meget hårdt for,” siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, der ærgrer sig over, at Nykredit hæver bidragssatserne.

04.02.2016 Berlingske.dk, finans, Mads Sixhøj, Simon Bendtsen, Søren Martin Olsen

Alle boligejere kan vente højere bidragssatser

Nu kan alle danske boligejere forvente, at deres realkreditlån bliver dyrere.

Nu kan alle danske boligejere forvente, at deres realkreditlån bliver dyrere. Det sker efter, at Nykredit i går varslede prisstigninger. Som følge af det er både Jyske Bank og Danske Banks aktiekurser steget kraftigt. Mens Jyske Banks aktiekurs torsdag steg 5,9 procent, steg Danske Banks aktiekurs ligeledes med 4,2 procent. Det sker, fordi markedet forventer, at de vil følge Nykredit og hæve bidragssatserne, så indtjeningen stiger.

”Selvfølgelig vil de andre følge trop med bidragsstigninger. Det gælder om ikke at være den, der gør det først, for den første får alle tæskene offentligt,” siger seniorrådgiver på Aalborg Universitet Lars Krull.

05.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 7, Claus Iversen og Kristoffer Brahm

Nykredit: Vi mangler 15 mia. kr.

Det har vækket opsigt, at Nykredit har valgt at hæve bidragssatserne, og det kommer til at gøre ondt på boligejerne. Men ifølge Nykredits topchef er det eneste alternativ til en børsnotering at slanke udlånet.

”Der kommer ny regulering fra Basel-komitéen og EU. Vi synes, den ikke er rimelig, og danske politikere kæmper en brav kamp i EU for at hjælpe dansk reakredit. Det ændrer bare ikke på, at omverdenen ser boligudlån som noget risikofyldt, og det er vi nødt til at forholde os til. Derfor står vi nu ved en skillevej. Vi skal slanke vores udlån markant, hvis vi ikke polstrer os yderligere, og det er ingen farbar vej,” siger topchef i Nykredit Michael Rasmussen.

05.02.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 9, Claus Iversen og Kristoffer Brahm

Nykredit ventes at være 65 mia kr værd

Nykredit står til at blive børnoteret med en markedsværdi på mindst 65 milliarder kroner. Sker det, vil det gøre finanskoncernen til landets tredjestørste på børsen næstefter Danske Bank og Nordea. I Nykredits forretningsplan frem mod 2018 fremgår det, at virksomheden har et mål om en egenkapitalforrentning på 11 procent.

”Det er både vores og vores rådgivers vurdering, at det nok er et godt udgangspunkt. Så må vi se over de næste par år, hvad tallet er, men det er det, som vi arbejder hen i mod,” siger Nykredits topchef Michael Rasmussen.

05.02.2016 Børsen, virksomheder, side 8, Thomas Zigler og Tor Johannesson

Lave renter giver råd til flere kvadratmeter

De favorable kurser og rentefald er en ren fest for de danske boligejere.

De favorable kurser og rentefald er en ren fest for de danske boligejere. Det enorme rentefald siden nytår betyder, at man i dag kan få et hus, der er ni kvadratmeter større for den samme månedlige ydelse. Hvis man ikke har behov for den ekstra plads, kan man i stedet købe et hus, der er knap 100.000 kroner dyrere. Det viser nye beregninger fra Nordea Kredit.

”Udviklingen giver en gevinst, som boligejeren konkret kan omsætte til at købe en dyrere bolig, som man kan omveksle til en bedre beliggenhed eller flere kvadratmeter,” siger chefanalytiker i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann.

05.02.2016 Børsen, politik, side 20 og 21, Troels Beha Pedersen og Jakob Scholdager

F5-lånere kan score 8400 kr. på rentedyk

Nykredit begynder fredag som det første institut en ny runde rentetilpasningsauktioner. Her ser det ud til særligt at være F5-lånere, der har udsigt til at score en rentegevinst. Ifølge beregninger fra seniorøkonom Jeppe Borre står F5-lånerne til at spare 8400 kroner årligt for hver lånte million.

”F5-lånerne vil for alvor kunne mærke det på pengepungen. De fik fastsat renten for fem år siden til en rente, der faktisk var højere, end hvad den faste rente er på i dag (…) De vil få en ydelsesbesparelse i nærheden af 700 kroner efter skat hver eneste måned for hver million, de har lånt,” siger seniorøkonom i Nykredit Jeppe Borre.

05.02.2016 Børsen, politik, side 20 og 21, Kenneth Praefke

Boligmarkedet på stabil kurs

Efter et turbulent år i 2015, hvor der både sås store prisstigninger og enkelte små fald, har roen endelig lagt sig over det danske boligmarked. Det er i hvert fald det, der fremgår af ejendomsmæglerkæden Homes såkaldte fremvisningsindeks.

”Boligmarkedet ser ud til at have fundet et stabilt leje på det nuværende niveau (…) Det niveau, som antallet af fremvisninger ligger på nu, er mere eller mindre det samme som før krisen. (…) Min forventning er, at vi ser aktiviteten fortsætter på det her niveau, som ikke er så højt som i første kvartal sidste år, men som passer til den økonomiske situation, Danmark er i,” siger analytiker i Danske Bank Mikael Olai Milhøj.

05.02.2016 Børsen, politik, side 21, Jakob Schjoldager