Nyt fra pressen

Lejlighedspriserne har ramt loftet

Ejendomsmæglerne tror ikke længere på stigende priser men derimod på uændrede priser i hele 2016. Det viser en ny rundspørge blandt medlemmerne i Dansk Ejendomsmæglerforening.

Stigningen af prisen på lejligheder i hovedstaden har været historisk kraftig siden begyndelsen af 2009 og har blandt andet medført advarsler om at en prisboble var under opbygning. Men nu har lejlighedspriserne tilsyneladende ramt loftet.

”Der har hen over de seneste kvartaler været konsensus blandt mæglerne om, at priserne har nået den top, markedet kan og vil betale. Og jeg synes, at tendensundersøgelsen viser realisme blandt mæglerne. Jeg er ikke i tvivl om, at når man kigger på prisudviklingen, så hverken kan eller vil forbrugerne acceptere højere priser under de givne forhold på markedet,” siger formand for Dansk Ejendomsmæglerforening, Torben Strøm.

06.02.2016 Berlingske, Business, side 10-11, Povl Dengsøe

Skatten sættes forskelligt i Gentofte og Måløv

Landsskatteretten har truffet to helt forskellige afgørelser i to næsten ens sager om grundskyld. Retten fastslog 1. juli 2013 at det var korrekt at ejerne af nye grunde i et villakvarter i Gentofte betalte dobbelt så meget i grundskyld som naboerne, selv om deres grunde var lige meget værd. 25. marts sidste år fastslog Landsskatteretten så, at ejerne af nye ejendomme i et villakvarter i Måløv ikke skulle betale mere i grundskyld end naboerne med tilsvarende grunde.

De to modsatrettede afgørelser fra Landsskatteretten er et eksempel på de problemer både Skat og ankeinstanser har med at forvalte de skattestoplove, som VK-regeringen indførte i 2001.

”Hensigten med loven har jo ikke været, at tilfældige borgere skal behandles fuldstændigt forskelligt, afhængigt af hvilken kommune de bor i. Hensigten med loven er, at alle borgere skal behandles lige. Det er fuldstændig urimeligt, at nogle skal brandbeskattes i forhold til andre,” siger advokaten der fører sagen for beboerne i Gentofte, Henrik Holtegaard.

07.02.2016 Politiken, side 5, Hans Drachmann

Danskernes boligfest er forbi - men nu kommer regningen

”Så fik finanssektoren og dens bestemmende myndigheder taget fat på årets vigtigste opgave: En kontrolleret punktering af prisboblen på det danske boligmarked (…) Jeg tror ikke, det lykkes. Jeg tror, vi er langt forbi det point of no return, hvor i særdeleshed hovedstadens boligmarked kan bringes under kontrol uden meget synlige politiske indgreb (…) Første stilfærdige indgreb kom den 1. november i fjor, da det blev indført, at boligkøbere skal kunne lægge mindst 5 procent af købesummen på bordet kontant (…) Opfølgningen kom i denne uge, da Finanstilsynet i en vejledning til finanssektoren forsøgte sig med en ny opstramning af lånevilkårene for boligkøbere i netop bobleområderne (…) boligkøbere i landets to største byer i almindelighed skal kunne finansiere et fastforrentet lån på mindst 4 procent og dertil have et solidt rådighedsbeløb for at kunne få et lån (…) Begge tiltag er både intelligente og velegnede til at pifte boblen. Men de er næppe nok.”'

06.02.2016 Jyllands-Posten, side 2, kommentar, Steen Rosenbak, chefredaktør

Singler vil have en lejlighed i byen

Singlerne er de seneste år strømmet til byerne, og det er slået tydeligt igennem på boligmarkedet. 70 procent af samtlige husstande i København består i dag af singler eller familier med kun en enkelt voksen. Det er den højeste andel i hele landet. Det viser en analyse foretaget af Boligøkonomisk Videncenter.

Også fraskilte og ældre, der lever som singler, er en voksende gruppe. Tendensen har øget efterspørgslen på de mindre og mellemstore lejligheder og sendt priserne i vejret.

”Vi mærker tydeligt, at der de seneste år har været et stigende antal singler blandt køberne. Især i de større byer. Der er tale om en købestærk gruppe, der ved, hvad de vi have,” siger relationschef i Home, Mads Ellegaard.

08.02.2016 Politiken, privatøkonomi, side 8, Anne Klejsgaard Hansen