Nyt fra pressen

Rekordhøj optimisme i ejendomsbranchen

Ifølge en ny markedsstatistik fra Ejendomsforeningen Danmark hersker der blandt ejendomsinvestorer rekordhøje forventninger til fremtiden. Det er endnu et tegn på, at økonomien er i fremgang. I de store byer har der længe været stor efterspørgsel efter boliger, og nu er der gode forventninger i alle erhvervsejendomssektorerne.

”Det vi så skal håbe på, det er selvfølgelig, at den vækst, den kommer til at blive spredt rundt til resten af landet også,” siger cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark, Morten Marott Larsen, og tilføjer, at det vil betyde, at ejendommene fyldes op og vi får gang i beskæftigelsen og den produktion, vi alle håber på.

Indslaget forekommer cirka 1 minutter inde i udsendelsen.

29.12.2015 TV 2 News, 9 Finans 09.15

Ejendomsinvestorer ser lyst på fremtiden

Nu er der lys forude i ejendomsbranchen efter finanskrisen.

Nu er der lys forude i ejendomsbranchen efter finanskrisen. En ny rapport fra Ejendomsforeningen Danmark viser, at forventningen blandt ejendomsinvestorer er rekordhøj. Cheføkonom Morten Marott Larsen fremhæver, at erhvervsejendomme nu også for alvor mærker fremgang efter en længere periode med positiv udvikling for privatboliger.

”Der er optimisme og det er der sådan set for alle sektorerne (…) Erhvervsejendommene – det vil sige kontor, butik, industri – jamen der er faktisk gode forventninger til de tre sektorer også,” siger cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark Morten Marott Larsen.

Indslaget forekommer cirka 12 minutter inde i udsendelsen.

29.12.2015 TV 2 News, 17 Finans

Efterspørgsel på investeringsejendomme bidrager til BNP-udvikling

Ejendomsforeningen Danmark er med til at sætte en dagsorden for ejendomsinvesteringsmarkedet. Det sker med udmeldingen om, at markedet ikke bare skal anses som en passiv finansiel sektor, men som noget der bidrager positivt og selvstændigt til den danske samfundsøkonomi. Når virksomheder vil udvide, skal de bruge større lokaler, og det er således med til at skabe nye jobs og vækst.

”Når det går godt for investeringsejendomme, smitter det af på dansk økonomi. Hvis forventningerne holder stik, er det med til at skubbe den danske vækst længere op mod de magiske to procent, som dansk økonomi har haft svært ved at nå efter finanskrisen, ” siger cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark Morten Marott Larsen.

03.01.2016 Estatemedia.dk, Kamilla Sevel

Udlejere kæmper mod skærpelse af erhvervslejelov

Udlejernes interesseorganisation mener, at lejere er sikret tilstrækkeligt mod huslejefusk med den gældende erhvervslejelov. Debatten er opstået, efter en udlejer har forsøgt at presse den årlige husleje 1,5 millioner kroner på en strøgejendom uden at oplyse om massive rabatter. I et brev til Folketingets Erhvervsudvalg afviser Ejendomsforeningen Danmark, at der er behov for lovmæssige stramninger.

”Rabatter er fint. Men de skal fremgå af de offentlige dokumenter. Vi er ikke tilhængere af sideletters (for offentligheden skjulte aftaler, red.). Der skal være åbenhed omkring de her ting. Det er en grundholdning, som indgår i uddannelsen af og rådgivningen til vore medlemmer i, hvordan man indgår en kontrakt med en lejer,” siger administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark Torben Christensen.

29.12.2015 Finans.dk, Jakob Martini

Boligselskaber klar til at sætte lav husleje op

Der er for stor forskel på huslejerne i den almene sektor.

Der er for stor forskel på huslejerne i den almene sektor. Sådan lyder det fra de almene boligselskabers brancheorganisation. Den dyreste husleje per kvadratmeter i samme kommune kan være op til fire gange højere end den billigste, viser kortlægningen, som DR’s Undersøgende Databaseredaktion har foretaget.

”Vi kunne godt tænke os, at man kiggede nærmere på dette her system, så man kunne få en lidt mere fair fordeling af huslejerne (…) nogle steder skulle huslejen reduceres, og andre steder kunne huslejen godt tåle at komme lidt op. Altså et nulsumsspil, hvor man ikke øger den samlede husleje, men hvor man laver en mere retfærdig fordeling mellem de forskellige afdelinger,” siger administrerende direktør i BL Bent Madsen.

30.12.2015 Dr.dk, nyheder, Nis Kielgast

Økonomer: Boligpriserne stiger i år

Boligøkonomer forudser, at der vil blive handlet flere boliger til stigende priser i år. Men det bliver uden den voldsomme hastighed, der sås efter rentedykket i starten af 2015. Det antages, at kvadratmeterprisen gennemsnitligt vil stige 3-4 procent. Men stigningerne vil dog næppe blive fordelt jævnt over hele landet.

”Jeg venter stigende efterspørgsel og kraftigt stigende priser i den ydre ring af København, fordi folk flytter længere væk fra centrum, i takt med at priserne stiger. Om det i 2016 kan brede sig forbi Roskilde og Køge eller nord for Hillerød er dog tvivlsomt,” siger sekretariatschef i Boligøkonomisk Videnscenter Curt Liliegreen.

02.01.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 10 og 11, Lene Andersen

Boligejere står til skattesmæk efter rentefald

Der kan være udsigt til skattesmæk for flere hundrede tusinde danskere i 2016 efter rentedykket i 2015. Hvis de boligejere, der har fået en lavere rente på boliglånet, fordi de har omlagt eller refinansieret deres lån, ikke selv ændrer deres forskudsopgørelse, kan de se frem til et skattesmæk på op mod 10.000 kroner. Skat udarbejder nemlig den nye forskudsopgørelse på baggrund af renteudgiften i 2014, og dermed risikerer rentefradraget at blive regnet forkert.

”Glæden over den lavere rente kan hurtigt blive vendt til ærgrelse over en kedelig restskat,” siger boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann. Særligt boligejere med fast rente og F5-lån har udsigt til store skattesmæk.

31.12.2015 Børsen, politik, side 18, Kenneth Praefke