Nyt fra pressen

Bæredygtigt byggeri er en god forretning

Det bæredygtige hotel- og konferencecenter Green House Solution på Bornholm blev kåret af byggebranchen som årets erhvervsbyggeri i 2015.

Byggeriet fokuserede særligt på energioptimering, genanvendelighed og økologi. Men det økonomiske afkast var også et ufravigeligt parameter, idet bæredygtige byggerier er en god forretning i dag.

”Det er simpelthen en bedre og mere attraktiv vare, man har på hylderne, hvis den er bæredygtig. Vi ser, at det er de bæredygtige byggerier, der har kortest liggetid på markedet, både når vi taler udlejning og salg. Et bæredygtigt byggeri bevarer dermed værdien bedre end en standardvare og er derfor en bedre business-case for alle parter, inklusiv investoren,” siger projektdirektør i COWI René Kræmer.

12.01.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 12 og 13, Mette Wallach

Lejeboliger har et lavt indhold af Radon

Statens Byggeforskningsinstitut, SBi, ved Aalborg Universitet København, har undersøgt niveauet af Radon i en række lejeboliger bestående af etageejendomme og kæde- og rækkehuse.

Undersøgelsen viste, at under seks procent af landets lejeboliger har et for højt niveau af radon, og at det typisk er i kæde- og rækkehuse, at niveauet er for højt.

”Vi har undersøgt, om der er forhold ved den måde, vi bygger huse på i Danmark, som vi skal være særligt opmærksomme på, når en bygning skal sikres mod radon. Men vi har ikke fundet en sammenhæng mellem bestemte bygningsdele og radon,” siger seniorforsker fra SBi Torben Valbjørn.

12.01.2016 Licitationen, side 8

Flekslånere kan spare på lånefinte

Den uvildige renteportal Mybanker, har i en ny analyse på det kraftigste anbefalet flekslånet T-lån.

Når renten stiger i forbindelse med en refinansiering, så mærker flekslånerne det typisk ved en højere ydelse, men det ville ikke ske ved et T-lån. Har bevares ydelsen, og stiger renten, mærkes det kun i form af et lavere afdrag.

”T-lånet har generelt været overset på realkreditmarkedet, og det er egentlig lidt ærgerligt. Med kombinationen af større sikkerhed for den fremtidige ydelse i forhold til et traditionelt flekslån samt præcis samme lave rente, bør T-lånet appellere til boligejere, der vakler i valget mellem fast rente og flekslån. Ligeledes er det særdeles interessant for boligejere, der ønsker at sætte turbo på afviklingen af deres realkreditgæld,” siger cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig.

12.01.2016 Finans.dk, privatøkonomi, Lars Nielsen