Nyt fra pressen

Minister vil have Strøgets skjulte huslejerabatter frem

Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen (V) vil nu sikre et gennemsigtigt huslejemarked for butikkerne på Strøget i København. Det vil han, så man undgår, at udlejere manipulerer lejen op gennem skjulte rabatter. Ministeren pointerer, at han mener, at erhvervslejeloven fungerer godt, men at han samtidig er klar til at se på en præcisering, som fastslår, at alle rabatter skal med, når man sammenligner huslejen i butikslejemål.

”Jeg er interesseret i, at markedet er åbent og transparent. Der skal være fair konkurrence. Det må ikke være sådan, at der er noget, som er skjult (…) Det kan være en god idé at lave en præcisering, så der ikke er nogen tvivl om, hvordan det skal være,” siger Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

22.01.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 4, Jakob Martini og Niels Sandøe

Boligejere valgte sikkerhed i 2015

Realkreditinstitutter, økonomer og eksperter har længe rådet de danske boligejere til at vælge sikkerhed og afdrage på gælden. 2015 blev året, hvor danskerne endelig lyttede efter. Det viser Realkreditforeningen og Realkreditrådets samlede udlånsstatistik for året. Statistikken viser, at omtrent 38 procent af det samlede realkreditudlån nu har fast rente. 48 procent har afdrag. Realkreditrådets administrerende direktør anser kronekrisen i årets start og de ekstremt lave renter som hovedårsag til udviklingen.

”For to år siden var 32 procent af realkreditudlånet til boligejerne med fast rente. I dag er er den andel forøget til 38 procent. En af forklaringerne er, at den lange rente har været historisk lav, og det har fået en del boligejere til at omlægge til lån med fast rente,” siger administrerende direktør i Realkreditrådet Ane Arnth Jensen

22.01.2016 Børsen, politik, side 20, doba

Vi klynger os til afdragsfrie lån

Siden 2013 er andelen af afdragsfrie boliglån faldet fra 56,7 procent til 52,1 procent, og det glæder realkreditsektoren. Men trods andelen af de afdragsfrie lån er faldende og flere danskere begyndte at afdrage i løbet af 2015, betales der stadig ikke af på mere end halvdelen af lånene. Det skaber bekymring for, om afdragsfriheden udnyttes rigtigt til at afvikle anden og dyrere gæld.

”Man kan frygte, at ikke alle boligejere med afdragsfrihed og anden dyr gæld tilpasser sig. Mange vælger et 10-årigt banklån, når de optager et realkreditlån. Men når renten på realkreditlånet falder, bør man bruge den besparelse på at nedbringe den dyrere gæld hurtigere,” siger boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann.

22.01.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 8, Lars Nielsen

Arbejderbank lancerer udkantslån

Nu har Arbejdernes Landsbank lavet en ny type lån, som er direkte rettet mod boligkøb i landets udkantsområder. Normalvis kan det være svært at opnå finansiering til den slags boligkøb fra realkreditinstitutterne, men det laver Arbejdernes Landsbank nu om på, på trods af, at boligkøb i Udkantsdanmark er forbundet med større risici.

”Vi går lidt længere, end pengeinstitutter normalt vil gøre. Vi tager en lidt større risiko. Vi vil have et mindset, hvor kunderne selv bestemmer, hvad de vil med deres liv. Hvis de gerne vil bo med højt til himlen, skal vi da ikke råde dem til at købe en lejlighed i byen, fordi den er lettere omsættelig,” siger administrerende direktør i Arbejdernes Landsbank Gert Jonassen.

22.01.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 8, FinansWatch

R vil opføre 5.000 flygtningeboliger

De Radikale vil løse problemerne med at huse de mange flygtninge, der kommer til Danmark, ved at bygge 5.000 nye boliger. Det forslåede byggeri ville både skulle dreje sig om mindre boliger på 35-40 kvadratmeter og større familieboliger på op til 80 kvadratmeter med en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 20.000 kroner. Samlet er det en udgift på 5,75 milliarder. Forslaget lægger op til, at boligselskaberne står for 90 procent af financieringen.

”Ideen med vores forslag om at opføre 5.000 boliger er, at vi skal have integrationen i gang fra dag ét, og det får vi bedst ved, at folk bor i deres egen bolig (…) Det vil i øvrigt give kommunerne flere muligheder, fordi mange kommuner allerede, inden vi stod med en meget stor flygtningeudfordring, efterspurgte en større boligmasse i den billige ende,” siger de Radikales udlændingeordfører Sofie Carsten Nielsen.

22.01.2016 Berlingske, nationalt, side 8, Jens Beck Nielsen og Søren Domino