Nyt fra pressen

KRYSANTEMUMBOMBER ER IKKE NOK TIL UDSÆTTELSE - MÅSKE MOLOTOVCOCKTAILS?

Boligen har før sat fokus på en række sager, hvor beboere enten har opbevaret eller affyret krysantemumbomber i boligen og på fællesarealer til stor fare for dem selv og andre. I sagerne har boligorganisationerne ikke haft held med at opsige de pågældende lejere. En udsættelsessag kan nemlig være lang og svær. Typisk tager det et halvt til et helt år, men ender sagen i landsretten, kan det tage år.

Ejendomsforeningen Danmark er opmærksom på udfordringerne med lejere, der har begået kriminalitet, hvor de bor, og ønsker kortere sagsbehandlingstider.

"Det er forståeligt, at der skal en del til, og det skal være på et ordentligt grundlag, når en udlejer vil opsige eller ophæve et lejemål. Men det vil jo altid være en afvejning i forhold til hensynet til de andre lejere i en ejendom, hvis der fx er tale om en lejer, som skaber utryghed og har en truende adfærd. Og med Højesterets dom i sagen fra Gellerup, blev det jo slået fast, at det kan lade sig gøre, i de tilfælde hvor der er begået grov kriminalitet i eller omkring ejendommen, og hvor det har givet anledning til fare eller utryghed hos de øvrige lejere (…)

Ejendomsforeningen Danmark har ligesom BL adskillige gange rettet henvendelse til politikerne for at få gjort noget ved sagsbehandlingstiderne, men Retsplejeloven sætter visse begrænsninger for, hvor meget man kan speede processen op. Jeg tænker dog godt, at man kunne justere nogle procedurer, så beviserne hurtigere kunne blive vurderet i den slags sager," siger juridisk direktør i Ejendomsforeningen Danmark Lars Brondt.

02.03.2016 Boligen, side 18, Michael Thorberg og Regnar M. Nielsen

Minister indkalder partier til drøftelser om bidragssatser

Nykredits stigende bidragssatser har skabt ophedet debat, men nu går erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) i aktion. Han har nemlig indkaldt partierne bag bankpakkerne til drøftelser på fredag om bidragssatserne. Flere mener, at det er på tide, at der bliver grebet ind politisk mod realkreditten.

”Vi vil have lovgivningen strammet, så realkreditselskaber skal dokumentere, at ny lovgivning fra Folketinget eller EU nødvendiggør bidragssatsstigninger. Det skal ikke være tilladt at hæve priserne med fluffy henvisninger til, at der måske kommer nye krav i 2020,” siger Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby.

02.03.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 4, Claus Iversen og Kristoffer Brahm

Politisk flertal til Nykredit: Fremlæg al dokumentation for prisforhøjelser

Efter Nykredit valgte at hæve priserne på boliglån, vil et politisk flertal kræve, at Nykredits koncernchef fremlægger al dokumentation for beslutningen om at hæve bidragssatserne.

Efter Nykredit valgte at hæve priserne på boliglån, vil et politisk flertal bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti på fredagens møde kræve, at Nykredits koncernchef fremlægger al dokumentation for beslutningen om at hæve bidragssatserne.

”Vi vil kræve, at der bliver fremlagt dokumentation for, hvad det øgede bidrag går til. Jeg bryder mig ikke om, at man forsøger at tørre regningen af på Christiansborg, Bruxelles og Basel, hver gang man hæver en bidragssats, uden at man fremlægger dokumentation for, om det forholder sig, som man siger, altså at der er et 1:1 forhold mellem ny lovgivning og ny polstring,” siger erhvervsordfører Morten Bødskov (S).

02.03.2016 Berlingske Business, side 8, Søren Martin Olsen og Magnus Ulveman

Blå partier vil slække på kapitalkrav

Nu står samtlige regeringens støttepartier sammen om at rulle nogle af kapitalkravene til realkreditselskaberne tilbage. De mener, at kravene er væksthæmmende, og at det går ud over boligejerne, som i den forbindelse netop er blevet ramt af stigende bidragssatser. Det lægger inden fredagens møde maksimalt pres på regeringen, som ikke har lagt sig fast på, hvilke regler der skal reguleres.

”Vi har ikke lagt os fast på, hvilke regler der i givet fald skal reguleres, men vi er helt med på at kigge på de regler, der er sat omkring institutterne – om de er tidssvarende og på det niveau, som de burde være. Alt sammen med det sigte, at bidragssatserne ikke bliver højere end nødvendigt,” siger finansordfører Jacob Jensen (V).

02.03.2016 Berlingske Business, side 9, Søren Martin Olsen og Magnus Ulveman

Ejendomsbranchen får nyt medie

Den professionelle ejendomsbranche har nu fået et nyt erhvervsmedie.

Den professionelle ejendomsbranche har nu fået et nyt erhvervsmedie. I tirsdags gik EjendomsWatch online, og her vil man på alle hverdage kunne finde nyheder om blandt andet ejendomsselskaber, administratorer, investorer, projektudviklere, rådgivere, entreprenører og almene boliger.

”Vores ambition er at dykke ned bag de mange tal og store beslutninger. Gennem en kontinuerlig nyhedsdækning, spændende interviews og en vedholdende interesse vil vi bidrage til, at branchen bliver mere åben og transparent,” siger redaktør på EjendomsWatch Jørgen Bendsen.

Det glæder erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), som mener, at det er en forudsætning for dansk erhvervsliv, at ejendomsbranchen er velfungerende, hvorfor det er positivt med et nyt uafhængigt medie, der vil følge branchen tæt.

02.03.2016 Jyllands-Posten, erhverv, side 10, Anders Heering