Markant fald i antallet af lejligheder uden bad, toilet eller centralvarme

Ny undersøgelse viser, at antallet af lejligheder i Danmark uden bad, toilet eller centralvarme er faldet markant siden 1981. Faldet skyldes bl.a. udlejernes mulighed for at foretage § 5, stk. 2-moderniseringer.

Men skal de danske lejligheder fremtidssikres, kræver det stadig løbende moderniseringer.

I 1981 havde 28,2 procent af Danmarks beboede etageboliger en installationsmangel. Lejlighederne manglede enten bad, centralvarme eller eget toilet. I 2010 er tallet faldet til 6,1 procent. Det er de såkaldte § 5, stk. 2-moderniseringer, der sammen med byfornyelsen har været redskabet bag den forbedrede boligstandard. Det viser nye tal fra Ejendomsforeningen Danmark.

- Boligreguleringslovens § 5, stk. 2 sikrer, at de ældre lejeboliger kan moderniseres gennemgribende, når lejemålet bliver ledigt. Det er en moderniseringsordning, der sikrer kvalitetsboliger til en fornuftig pris, siger John R. Frederiksen, der er formand for Ejendomsforeningen Danmark.

I 2010 er der fortsat 13.618 beboede etageboliger registreret uden toilet, men i 1981 var tallet fire gange så højt. Det viser beregninger foretaget af Ejendomsforeningen Danmark på baggrund af tal fra BBR.

Ejerne og ikke mindst de fremtidige lejere har en interesse i at få moderniseret boligerne ved fraflytning.

- Skal disse forbedringer foretages, forudsætter det, at investeringerne i de private etageboliger bliver forrentet rimeligt. Boligreguleringslovens § 5, stk. 2 giver denne mulighed. Udlejerne får således dækket deres renter af investeringen i boligerne, og lejerne får en nutidig bolig til en overkommelig pris, siger John R. Frederiksen.

Ejendomsforeningen Danmark anslår, at der frem til i dag er foretaget 25.000-30.000 § 5, stk. 2- moderniseringer. Men det er fortsat brug for ordningen.

- Ved hjælp af moderniseringsordningen udvikler de private udlejere løbende deres ejendomme. Og der bliver forhåbentligt endnu færre installationsmangler inden for de næste par år. Nu er der behov for investeringer i energibesparende foranstaltninger, moderne køkkener og nye elinstallationer, siger John R. Frederiksen.

Læs mere om undersøgelsen af installationsmangler i den vedhæftede artikel fra magasinet Huset, oktober 2010.

Denne pressemeddelelse blev sendt den 6. oktober 2010