Tinglysningsrapport: Godt at diskutere ansvar, men glem ikke at løse problemerne

Hos Ejendomsforeningen Danmark har man set frem til Rigsrevisionens rapport om den digitale tinglysning, men minder om, at der stadig er mange problemer, der mangler at blive løst.

Med dagens offentliggørelse af Rigsrevisionens rapport om implementeringen af den digitale tinglysning placeres hovedansvaret for problemerne hos Justitsministeriet.

Hos Ejendomsforeningen Danmark er man glade for rapporten, men slår samtidig fast, at den ikke løser den lange række af problemer med det digitale tinglysningssystem, der stadig eksisterer.

- Det er væsentligt at få diskuteret, hvor ansvaret for tinglysningsfiaskoen skal placeres. Men det må ikke overskygge det faktum, at der stadig er mange problemer med systemet, som mangler at blive løst. Det er endnu vigtigere at diskutere, hvordan vi får løst disse problemer, så systemet bliver brugbart, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Det digitale tinglysningssystem er ikke gearet til, at en professionel administrator eller en advokat kan arbejde med det. Systemet kan bl.a. ikke håndtere tinglysning for flere ejerlejligheder, grundejerforeninger eller andre ejerfællesskaber på en gang, og det kræver, at der indhentes cpr-numre på alle ejere, når en ejendomsadministrator f.eks. prøver at tinglyse nye pantstiftende vedtægter i en ejerforening. - Systemet er ganske enkelt ikke sat op til, at man kan handle på vegne af en ejerforening, som en ejendomsadministrator skal kunne, siger Torben Christensen.

Det administrative arbejde hos landets ejendomsadministratorer er derudover blevet øget betydeligt, da de nu skal indhente skriftlige fuldmagter fra hver enkelt ejer i en ejerforening. Før tinglysningen blev digital, krævede Tinglysningskontoret kun én fuldmagt udstedt i overensstemmelse med tegningsretten for hele foreningen.

- Der er ingen hjælp at hente hos hverken Tinglysningsretten eller Domstolsstyrelsen. Vi har flere gange rejst sagen over for Domstolsstyrelsen og får hver gang at vide, at systemet er konstrueret til at kræve cpr-nummer, og at det kan der ikke laves om på. Der bliver nødt til at ske nogle radikale forbedringer i systemet, hvis ejendomsadministratorerne skal kunne arbejde med det. I sidste ende går det jo ud over administratorernes kunder. For hvem skal betale for de ekstra arbejdstimer, som administratorerne nu må bruge på at tinglyse?, spørger Torben Christen og fortsætter:

- For den enkelte ejer i ejerforeningen er det samtidig utrygt og på kant med registerlovgivningen, at vedkommende skal udlevere sit cpr-nummer, blot fordi foreningen skal have nye vedtægter. Der er tale om overregistrering for systemets skyld, slutter Torben Christensen.

Denne pressemeddelelse blev sendt den 17. august 2010