Unge vil efterspørge flere private lejeboliger

Der vil mangle godt 48.000 private lejeboliger til fx studerende over hele landet i 2020, hvis udviklingen fortsætter som hidtil.

Netop nu søger mange unge boliger i landets største byer, mens de går og venter på svar på, om de er optaget på drømmestudiet. Svaret får de på fredag. Antallet af unge 18–29-årige i Danmark stiger med over 100.000 personer i de kommende ti år. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Det betyder, at efterspørgslen efter private lejeboliger vil stige.

Ejendomsforeningen Danmarks beregninger viser således, at der vil mangle 4.800 private lejeboliger om året frem til 2020, hvor København alene tegner sig for omkring 1.800 lejeboliger pr. år. Desværre går udviklingen i den helt forkerte retning, da udbuddet af private lejeboliger er faldet gennem de seneste år:

- Der vil være et fortsat fald i det samlede antal af private lejeboliger, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Det er tankevækkende, at man politisk ikke har udarbejdet en handlingsplan for, hvordan man sikrer de nødvendige private lejeboliger til de unge. Der bør skabes bedre incitamenter for private investorer til at imødekomme de unges stigende efterspørgsel efter private lejeboliger, siger John R. Frederiksen, formand for Ejendomsforeningen Danmark.

De fleste unge bor i en privat lejebolig og er glade for at bo i den, fordi den typisk ligger i en større by – de private lejeboliger har dermed en høj boligtilfredshed. Det viser en undersøgelse fra AKF. Tilfredsheden er mindre hos unge, som bor i en almennyttig lejebolig eller som bor på kollegium. Ifølge DI udvikler Danmark 2 procent af den samlede nye viden i verden. Derfor har Danmark løbende brug for, at de unge uddanner sig, og søgningen til de videregående uddannelser er også stor i år:

- Det er glædeligt, at søgningen til de videregående uddannelser aldrig har været større. For vi har brug for, at de unge tager sig en videregående uddannelse, hvis vi skal klare os i det globale vidensamfund. Højtuddannede bliver da også en stadig større og nødvendig del af medarbejderskaren i private virksomheder. Derfor skal de studerendes daglige rammer være på plads, så de bliver ved med at have lyst til at studere – og her er den private lejebolig helt central, siger John R. Frederiksen.

Læs Ejendomsforeningen Danmarks fem gode råd, når man skal søge lejlighed, samt de omtalte beregninger i vedlagte faktaark.

Denne pressemeddelelse blev sendt den 27.  juli 2010