Flere studerende vil købe andelsboliger

Over 50.000 nye studerende begynder snart på en videregående uddannelse. Der er optaget langt flere studerende på landets universiteter i 2011 set i forhold til sidste år.

Flere studerende forventes at købe en andelsbolig, og det kan de også trygt gøre. Der er flere studerende i år, som skal finde et sted at bo, end sidste år, da universiteterne har optaget over 10 procent flere studerende her i 2011. Mange af de nye studerende efterspørger boliger i de største byer, og typisk skal boligen have en central beliggenhed. Derfor vil flere og flere formentlig købe en andelsbolig, da hovedparten af andelsboligerne ligger i de største byer. Siden 2001 er antallet af andelsboliger på landsplan steget med 41.360 boliger, som svarer til en stigning på 25,4 procent.

I København og på Frederiksberg er der lige nu godt 4.000 ubeboede andelsboliger. - Vi forventer, at mange studerende vil købe en andelsbolig i den kommende tid. Og de kan trygt købe en bolig i en andelsboligforening. Men der er en række forhold, som de skal være opmærksomme på. Vi anbefaler dem altid at tage kontakt til ejendomsadministratoren af den pågældende andelsboligforening og få en snak om foreningens økonomi, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Ejendomsforeningen Danmark anbefaler også, at en potentiel køber får dannet sig et overblik over foreningens løbende drift: - Foreninger etableret før 2006 er der sjældent de store problemer med. Men man skal altid få fat i foreningens regnskab, som giver et indblik i foreningens drift, hvis man kigger på resultatopgørelsen. Hvis den er i minus over flere år, så bør man, inden man køber, sikre sig med en solid professionel rådgivning. Det er også en god idé at få indsigt i foreningens finansiering af forbedringer, herunder hvilke typer af lån foreningen har optaget, siger Torben Christensen.

Derudover bør man sikre sig, at ejendommen løbende vedligeholdes. - Man bør altid spørge til foreningens plan for vedligeholdelse og finde ud af, hvornår for eksempel tag, faldstammer og vinduer sidst er blevet udskiftet. Det er desuden vigtigt at skabe sig et overblik over, hvor stor en andel vedligeholdelse udgør af foreningens samlede udgifter. Det er vigtigt at vide, om det er en forening, som er på for- eller bagkant med vedligeholdelse, siger Torben Christensen.