Forventningerne til ejendomsindtjeningen nedjusteres

Ejendomsforeningen Danmarks netop udgivne forventningsundersøgelse for fjerde kvartal viser afdæmpede forventninger til det totale afkast på ejendomme i 2012 og 2013.

Deltagerne i Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse for fjerde kvartal nedjusterer deres forventninger til både 2012 og 2013 med 0,5 procentpoint fra forrige kvartal. Forventningen til det totale afkast for 2011 er næsten uændret. Her er kun sket et marginalt fald på 0,1 procentpoint til 5,5 procent.

Deltagerne spår dog stadig højere afkast i 2012 og 2013 end i 2011. Samlet for 2011 til 2015 forventes et gennemsnitligt årligt totalt afkast på 6,1 procent.

- Det er vigtigt at hæfte sig ved, at forventningerne til 2011 er næsten uændrede, mens deltagerne er mere usikre på 2012 og 2013. Der er sket nedjusteringer, men der er stadig en tro på, at det går fremad, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Det sidste kvartals uro på de finansielle markeder afspejles i ejendomsbranchens forventninger til de fremtidige ejendomsafkast.

- Aktieuroen kan føre to ting med sig. Ejendomme kan blive en efterspurgt vare, da de ikke er udsat for lige så store udsving som aktier. Men uroen kan også føre en faldende indtjening på ejendomme med sig på grund af et fald i den økonomiske vækst. Og derfor nedjusterer deltagerne deres forventninger til afkastet, siger Torben Christensen.

Boligerne er det ejendomssegment, som branchen spår størst fremgang. Der forventes stadig højere ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje for boligejendomme et år fra nu.

- Der er stadig en tro på, at boligerne vil klare sig godt de næste par år. Den fremtidige demografiske udvikling viser os jo også, at der bliver et stort behov for at bygge flere boliger i de større danske byer i fremtiden, siger Torben Christensen.

Om forventningsundersøgelsen

Resultaterne for fjerde kvartal 2011 er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet i august 2011. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til bl.a. det totale afkast og tomgang for investeringsejendomme i de kommende år.