Ejendomsbranchen tror på, at afkastet vil stige

De totale afkast på ejendomsinvesteringer forventes at stige i de kommende år. Det viser Ejendomsforeningen Danmarks seneste forventningsundersøgelse.

Den kvartalsvise forventningsundersøgelse fra Ejendomsforeningen Danmark viser, at ejendomsbranchen tror, at det samlede totale afkast for investeringsejendomme bliver på 5,2 procent i 2012. I 2013 forventes et afkast på 5,6 procent, der i 2014 antages at være steget til 6,1 procent.

Forventningerne er dog faldet i forhold til tidligere undersøgelser. Deltagerne forventede tilbage i januar 2011, at 2012 ville munde ud i et totalt afkast på 6,3 procent.

- Ejendomsbranchen tror stadig på, at ejendomsindtjeningen vil stige i fremtiden, selvom forventningerne er nedjusteret. Jeg ser det som et tegn på, at branchen forventer, at den nuværende økonomiske situation varer ved lidt længere end først antaget, men at det trods alt går fremad, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Størst tiltro til kontor og bolig

Ser man nærmere på de fire ejendomstyper kontor, butik, industri og bolig, mener deltagerne i undersøgelsen, at kontor og bolig vil udvikle sig mest positivt i det næste års tid. For butik og industri er der forventninger om fald i både ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje inden for det næste år.

- Der er fortsat stor tiltro til boligerne, da den forventede tilflytning til de større byer vil skabe en øget efterspørgsel efter boliger. På trods af det er boligbyggeriet historisk lavt, siger Torben Christensen.

Aarhus rykker opad

Ejendomsbranchen tror på, at Københavns ejendomsværdier vil klare sig bedre end Aarhus’, Trekantsområdets og resten af landets. I løbet af det seneste år har Aarhus forbedret sin position og er det område i Danmark, hvor deltagerne forventer, at ejendomsværdierne vil udvikle sig bedst efter København.

God indikator

Det totale afkast for investeringsejendomme i 2011 blev 4,7 procent i IPD Dansk Ejendomsindeks. Det er 0,5 procentpoint lavere, end hvad deltagerne troede i den seneste forventningsundersøgelse.

- Forventningsundersøgelsen har i de første to år ramt det faktiske totale afkast inden for +/- 0,7 procent. Det må siges at være en god indikation af det faktiske investeringsmarked for ejendomme, siger Torben Christensen.

Læs mere i webrapporten

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Om Ejendomsforeningen Danmarks Forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, andet kvartal 2012, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet primo 2012. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og tomgang for investeringsejendomme i de kommende år.

Denne pressemeddelelse er sendt den 28. marts 2012.