Grov svindel på andelsboligmarkedet

En svindler køber andelsboliger til spotpris, lejer dem ud men betaler hverken for boligen eller boligafgiften til andelsboligforeningen. Foreningen lider derfor store økonomiske tab og må sætte lejeren på gaden.

Fire andelsboligforeninger i henholdsvis Aarhus, Kastrup og på Frederiksberg har haft nogle meget ubehagelige oplevelser med en svindler. Ejendomsforeningen Danmark har nu, på vegne af foreningernes administratorer, politianmeldt svindleren, så bedrageriet kan stoppes. Ejendomsforeningen Danmark vurderer, at det allerede nu er vigtigt at advare både lejere, foreningernes bestyrelser og ejendomsadministratorer.

- Vi vil gerne advare potentielle lejere og andelsboligforeninger, så de ikke også bliver snydt af den pågældende person, da de kan lide et stort økonomisk tab, siger Torben Christensen, der er direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Svindleren har benyttet den samme fremgangsmåde i alle tilfældene.

- Hans forretningsmetode går ud på at købe en andelsbolig i en økonomisk presset forening. Andelsboligen kan her købes til spotpris. I et tilfælde har svindleren betalt 3.500 kr. og i et andet tilfælde kun betalt en krone for en andel i foreningen. Efterfølgende har han lejet andelsboligerne ud og opkrævet depositum og forudbetalt leje for op mod 60.000 kr. pr. lejlighed. Han undlader derefter at betale boligafgiften videre til andelsboligforeningen, siger Torben Christensen.

Advokat er rystet

Anders Scheel Frederiksen er advokat for en af de berørte foreninger.

- Desværre er det umuligt fuldt ud at gardere sig mod den slags plattenslagere. Jeg er dybt rystet over, at pågældende kan finde på at svindle med så store omkostninger til følge for helt almindelige mennesker. Det er en meget ulykkelig situation, dels fordi de berørte andelsboligforeninger typisk i forvejen er pressede økonomisk, men alligevel må afholde en masse omkostninger for at få rettet op på tingene igen, og dels fordi at den stakkels lejer, som bliver sat på gaden, mister sit hjem og en masse penge, siger Anders Scheel Frederiksen.

Lejere skal være opmærksomme

Potentielle lejere bør derfor også være ekstra opmærksomme, når de overvejer at leje en bolig i en andelsboligforening. Det vil nemlig være lejeren og andelsboligforeningen, der ender med at skulle udrede tabet i den pågældende situation.

- Den person, som har lejet lejligheden, får formentlig aldrig sit depositum og den forudbetalte leje retur. Og selvom lejer betaler sin husleje, så vil han ganske ufrivilligt blive bedt om at fraflytte lejligheden, fordi svindleren ikke betaler boligafgift til foreningen og derfor bliver ekskluderet, siger Torben Christensen.

Bestyrelser, potentielle lejere og administratorer bør være opmærksomme på følgende:

Salg af en andel i nødlidende andelsboligforeninger, hvor den nye andelshaver straks udlejer andelen, og andelshaveren ikke betaler boligydelsen til andelsboligforeningen.

Da sagerne er politianmeldt, kan Ejendomsforeningen Danmark ikke oplyse konkrete navne.

Denne pressemeddelelse er sendt den 10. september 2012.