Ny temperaturmåling på ejendomsmarkedet: Forventning om totalt afkast på 5,3 procent i 2012

Ejendomsbranchen forventer, at det totale afkast på de danske investeringsejendomme ender på 5,3 procent i 2012. Det er en stigning på 0,2 procentpoint i forhold til forrige kvartal. Dermed bøjer de seneste tre kvartalers negative forventninger af. Det viser Ejendomsforeningen Danmarks seneste forventningsundersøgelse.

- De seneste tre kvartalers faldende forventninger har været udtryk for, at markedet har været presset. Men nu er den negative udvikling i forventningerne til afkastet heldigvis stoppet. Der er en lille smule optimisme at spore i øjeblikket blandt undersøgelsens deltagere, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Afventende marked

Det er generelt meget små ændringer, der er i deltagernes forventninger til de kommende års afkast. Det forventede afkast ligger stadig på moderate 5,7 procent i 2013. Forventningen til det totale afkast for 2014 falder 0,1 procentpoint til 6,0. På femårssigt frem til 2016 tror deltagerne på et gennemsnitligt årligt totalt afkast på 6,0 procent.

- Vi venter stadig på, at økonomien skal komme i gang igen, så det er klart, at deltagerne ikke tror på de store stigninger i de næste par år. Til gengæld tror de på, at ejendommene kan holde det nuværende niveau, og det er positivt, siger Torben Christensen.

Selv om forventningerne til de fire ejendomstyper, kontor, butik, industri og bolig, ikke har ændret sig markant, kan man nu spore et mere positivt syn på fremtiden i forhold til sidste kvartal. For alle fire ejendomstyper gælder det, at der nu er flere af deltagerne, der forventer højere ejendomsværdier og markedsleje om et år.

- Det er vigtigt at huske på, at selv om afkastene for tiden er i den lavere ende, så er der stadig et løbende afkast til investorerne. Det er jo styrken ved investeringer i fast ejendom, siger Torben Christensen.

Læs mere i webrapporten

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Om Ejendomsforeningen Danmarks Forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, tredje kvartal 2012, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet medio 2012. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og tomgang for investeringsejendomme i de kommende år.

Denne pressemeddelelse er sendt den 27. juni 2012.