Altaner er det nye samtalekøkken

De københavnske boliger bliver bedre og bedre. I stedet for at flytte i hus med have vælger mange at bo i byens lejligheder, hvor boligstandarden i samme omgang bliver højnet. En af de helt store trends er altaner, og hvert år bliver der sat op mod 4000 nye altaner op i Storkøbenhavn.

Det er populært at bo i byen. Især hvis man kan nyde solen på sin altan. De seneste år er der sat flere og flere altaner på de ældre ejendomme – både på private udlejningsejendomme, i ejerforeninger og i andelsboligforeninger. Der findes ingen præcise opgørelser over, hvor mange altaner det drejer sig om. Men altanproducenterne anslår, at tallet ligger på op mod 4000 altaner om året i København, og markedet er langt fra mættet. Også Købehavns Kommune melder om, at der hvert år kommer flere og flere byggesager på altaner. Dertil kommer, at langt de fleste nybyggede boliger også får altaner.

Hvor der før blev installeret badeværelser i stor stil i de københavnske lejligheder, er man nu nået til altanerne. Dermed gør både udlejere, ejere af ejerlejligheder og andelsboligforeninger en fælles indsats for at højne boligstandarden i København.

Men ikke kun altaner bliver mere populære. Der er også et spirende marked for elevatorer i de ældre ejendomme. Det kan for eksempel være at skifte bagtrappen ud med en elevator eller at installere en elevator uden på bygningen.

Direktør i Ejendomsforeningen Danmark Torben Christensen er begejstret for udviklingen.

- Vi synes, det er glædeligt, at den ældre boligmasse bliver moderniseret i disse år. Man kan vel sige, at hvor samtalekøkkenet var den store trend i 00’erne, er altaner og muligvis også elevatorer ved at blive den store trend i 10’erne. Og hvis elevatorer med tiden bliver lige så populære som altaner, vil det virkelig hjælpe på boligstandarden og gøre livet lettere for både ældre, handicappede og børnefamilier, siger han.

Prisen for en standardaltan på 1,5 x 3 meter ligger fra omkring 100.000 kroner og op. Det kan for eksempel betyde, at det for en beboer koster omkring 600 kroner mere i måneden for en altan, og det er mange villige til at betale for.

- Den store stigning i antallet af altaner hænger formentlig sammen med, at befolkningen i København generelt er blevet mere velstående. De vælger at blive boende i byen og har derfor både lyst til og mulighed for at betale for lidt ekstra luksus, siger Torben Christensen.

Det er desuden blevet lettere at få lov til at sætte altaner op. Hvor Københavns Kommune tidligere kun gav lov til at sætte altaner op inde i gårdene, bliver der nu også givet lov til at sætte altaner op på facaderne mod gaden, hvis det ikke forstyrrer eller ødelægger ejendommens arkitektur. Det oplyser Københavns Kommune.

Denne pressemeddelelse er sendt den 2. september 2013