Ejendomsafkast: Forsigtigt håb til fremtiden

I årets sidste forventningsundersøgelse fra Ejendomsforeningen Danmark er forventningerne til de totale afkast i de kommende år blevet opjusteret.

Ejendomsbranchen har givet sine forventninger til det totale afkast for investeringsejendomme i de kommende år en lille pil opad i den netop offentliggjorde forventningsundersøgelse for fjerde kvartal 2013.

Det totale afkast forventes således at ende på 5,4 procent i 2014, 5,7 procent for 2015 og 5,6 procent for perioden 2013-2017.

Forventninger har ellers været faldende i de seneste kvartaler, men nu viser der sig altså et forsigtigt håb om højere afkast i de kommende år.

- Det er første gang i fem kvartaler, at vi ikke ser et fald i forventningerne. De negative forventninger er således sat på hold og vidner om, at ejendomsejerne tror på, at der igen er ved at være udsigt til et rimeligt totalt afkast på investeringsejendommene, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Forventningerne til 2013 har ikke ændret sig siden sidste kvartal. Deltagerne tror stadig, at det totale afkast for i år rammer 5,0 procent.  Til sammenligning var det laveste årlige totale afkast på ejendomme inden finanskrisen 6,7 procent i perioden 2000-2007.

Boligtopscorer

Kigger vi nærmere på de enkelte ejendomssektorer i undersøgelsen, kan vi se, at forventningerne til både ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje i butik- og kontorsektoren har bevæget sig opad siden sidste kvartal, men det når ikke forventningerne til boligejendommene.

Boligsektoren skiller sig således endnu en gang positivt ud. Udviklingen i forventningen til boligejendommenes ejendomsværdi er den højeste målte værdi nogensinde. 78 procent af deltagerne tror på stigende ejendomsværdier for bolig i det kommende år. Der er heller ikke før målt så høj en forventning til boligejendommenes markedsleje.

- Vi har set en positiv fremgang for boligsektoren i mange kvartaler nu, og det ser ud til, at den positive interesse for boligerne bliver stadig forstærket, siger Torben Christensen.

Læs webrapporten

Se fakta-ark

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Om Ejendomsforeningen Danmarks Forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, fjerde kvartal 2013, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet september 2013. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og tomgang for investeringsejendomme.

Denne pressemeddelelse er sendt den 2. oktober 2013