Årets første forventningsundersøgelse: Industriejendomme i den rigtige retning

Industriejendommene markerer sig i årets første undersøgelse af ejendomsbranchens forventninger til markedet.

Der er tegn på, at 2014 kan blive det år, hvor industriejendommene begynder at arbejde sig væk fra nogle meget dystre forventninger. Ejendomsforeningen Danmark har netop offentliggjort årets første udgave af den kvartalsvise forventningsundersøgelse. Og her skiller industriejendommene sig ud, da deltagerne forventer et markant mindre fald i ejendomsværdi og markedsleje end tidligere.

Forventer markant mindre fald

Industriejendommene har siden undersøgelsens begyndelse i 2011 generelt performet dårligere end bolig-, kontor- og detailejendommene. Men i dette kvartals undersøgelse er forventninger til både ejendomsværdi og markedsleje for industriejendommene begyndt at arbejde sig i den rigtige retning. Det er dog stadig forventningen, at både ejendomsværdien og markedslejen vil fortsætte med at falde, men deltagerne forventer et markant mindre fald. Hvis udviklingen fortsætter, kan vi i løbet af 2014 se forventninger om stigende ejendomsværdi og markedsleje.

- Selvom industriejendommene desværre stadig halter bagud, er der en positiv udvikling. Tendensen kan være udtryk for, at de sidste fem års prisfald måske har været nok til at sikre en fornuftig løbende indtjening på denne ejendomstype, siger Torben Christensen, adm. direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

2013 ender på 5,0 procent

Ejendomsbranchen tror på, at det gik fremad for investeringsejendommene i 2013. Tre ud af fire deltagere tror på et bedre totalt afkast i 2013, end det vi så i 2012 og 2011. De forventer et totalt afkast på 5,0 procent mod totale afkast fra IPD Dansk Ejendomsindeks på 3,8 procent i 2012 og 4,8 procent i 2011.

Den 25. februar afsløres det totale afkast for IPD Dansk Ejendomsindeks for 2013.

- Det bliver spændende at se, om deltagernes forventninger holder stik. I de sidste to år har de i første kvartals undersøgelse været en smule mere optimistiske, end hvad det totale afkast rent faktisk er endt på, siger Torben Christensen.

I de sidste fem år har det højeste totale afkast for investeringsejendomme været 5,3 procent. Det var i 2010. I forhold til sidste kvartal er forventningerne til 2013, 2014 og 2015 uændrede, mens der er et fald på 0,1 procentpoint på forventningerne til 2013-2017.

Se fakta-ark

Læs webrapporten

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Om Ejendomsforeningen Danmarks Forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, første kvartal 2014, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet ultimo 2013. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og udlejningsprocent for investeringsejendomme.

Denne pressemeddelelse er sendt den 8. januar 2014