Vil du leje din bolig ud i sommerferien?

Det er tilladt at leje boligen ud, hvis man eksempelvis skal på sommerferie i udlandet. Men det er lejelovens komplicerede regler, som gælder. Ejendomsforeningen Danmark har skrevet et par gode råd, så man bedre kan undgå at begå fejl, hvis man vil leje sin bolig ud. En enkelt fejl kan nemlig i værste fald betyde, at man ikke kan opsige lejer, når ferien er slut.

Måske går du og din familie og overvejer, om I skal leje jeres bolig ud, mens I selv er på ferie. For mange er det en oplagt mulighed for at få en ekstra indtægt. Men Ejendomsforeningen Danmark, der er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom, opfordrer til, at man sætter sig grundigt ind i reglerne, inden man beslutter sig for at leje boligen ud i ferien. Lejelovens regler gælder også, selvom man kun lejer boligen ud i ganske få dage og måske lader udlejningen gå via et bureau.

”Man skal blandt andet huske at tidsbegrænse aftalen. Ellers kan det være svært at opsige en lejer, når man vender tilbage. Tidsbegrænsningen skal være begrundet i dine egne forhold. Du skal være midlertidigt fraværende fra boligen – enten på grund af udstationering, manglende mulighed for salg af boligen, sygdom eller ferie”, siger Lars Brondt, juridisk direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Selvom man kun vil leje boligen ud i en kort periode, så skal man lave en skriftlig lejeaftale, hvor der som minimum fremgår: navne på aftaleparterne, lejemålets adresse, den aftalte leje samt hvornår lejemålet starter, og hvornår det slutter. Og man skal være opmærksom på, at lejen ikke kan sættes frit.

”Lejen må som udgangspunkt maksimalt fastsættes til ”det lejedes værdi”. Det er den leje, som er almindeligt gældende i området for tilsvarende boliger. Forbrugsudgifter til varme, tv og internet må ikke indeholdes i lejen, men skal afregnes på baggrund af målere og de konkrete udgifter. Og leje af inventar kan specificeres, men er i udgangspunktet en del af lejen”, siger Lars Brondt.

Det er også vigtigt, at man er opmærksom på, hvor lang tid man vil leje boligen ud.

”Hvis du lejer din bolig ud i længere tid, eksempelvis mere end tre måneder, er der flere regler, du skal være opmærksom på. Her anbefaler vi, at du søger professionel rådgivning”, siger Lars Brondt.

Læs Ejendomsforeningen Danmarks råd om midlertidig udlejning

Denne pressemeddelelse blev sendt den 8. juli 2014.