Andelsboligmarkedet er hot – det skal du være opmærksom på som køber

Salgene går stærkt på det københavnske boligmarked. Ejendomsadministratorerne melder, at mange andelsboliger sælges på få dage. Ejendomsforeningen Danmark advarer boligkøbere om at købe andelsboliger, der sælges til mere end den lovlige maksimalpris.

Lige nu er omkring 225 andelsboliger i København til salg hos en mægler. Derudover sælges mange andelsboliger via selvsalg og ventelister hos administratorer. Tal fra boligsiden.dk viser ligeledes, at en fjerdedel af de københavnske andelsboliger, der sælges via mæglere, bliver solgt på gennemsnitlig tre dage.

”Vi hører fra vores medlemmer, der administrerer andelsboliger, at de har rigtig mange overdragelser af andelsboliger for tiden”, siger Jane Qvist Lorenzen, juridisk konsulent i Ejendomsforeningen Danmark. Den tendens bekræftes af Rasmus Juul-Nyholm, der er direktør i Administrationshuset A/S. Han er desuden formand for Ejendomsforeningen Danmarks Foreningsudvalg for Andelsboliger.

”Markedet for andelsboliger er hot, og navnlig andelsboligerne i Københavns brokvarterer er eftertragtede. Vi ser også, at mange andelsboligforeninger indfører ventelister igen”, siger Rasmus Juul-Nyholm.

Den lovlige maksimalpris

Ifølge en analyse fra Realkredit Danmark, så sælges mere end halvdelen af andelsboligerne til maksimalprisen.

”Maksimalprisen fastsættes som værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesmæssige stand, der typisk vurderes af eksempelvis en vurderingsmand. Løsøre indgår ikke i maksimalprisen, og man er som køber ikke tvunget til at købe løsøre med, men hvis der er ti potentielle købere, vælger sælger selvfølgelig den køber, der vil købe løsøre med”, siger Jane Qvist Lorenzen.

Køber kan gøre krav

Maksimalprisen opfattes af mange, som den pris en andelsbolig skal sælges til. Men den er udelukkende et loft for, hvad en andelsbolig maksimalt må sælges til ifølge reglerne. Andelsboligforeningen kan på en generalforsamling beslutte en lavere andelsværdi end den lovligt beregnede.

”Mange sælgere vil sikkert blive fristet til at overdrage en andel i en andelsboligforening til overpris – en pris over den lovlige maksimalpris. Sælgere skal dog være opmærksomme på, at køberen kan kræve prisen nedsat og en eventuel overpris tilbagebetalt, hvis køber gør et krav om tilbagebetaling gældende. Det skal ske inden seks måneder fra det tidspunkt, hvor køberen får kendskab eller burde kende sit krav. Herudover kan en sælger af en andelsbolig til overpris straffes med bøde eller fængsel i indtil fire måneder”, siger Jane Qvist Lorenzen og fortsætter.

”Hvis man har købt en andelsbolig til overpris, så kan man ikke hente forskellen mellem overprisen og maksimalprisen hjem, når man sælger boligen igen. For det er en ulovlig pris, man har givet. Man kan højst sælge sin andelsbolig til maksimalprisen. Købere, der har betalt en overpris, skal derfor ikke forvente at se pengene igen”, siger hun.

Der er omkring 209.000 andelsboliger i hele Danmark og omkring halvdelen af dem ligger i København og på Frederiksberg.

Læs også otte gode råd om køb af andelsbolig

Denne pressemeddelelse blev sendt den 14. juli 2015