De mest ejendomsvenlige kommuner ligger i Jylland

De jyske kommuner tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Det konkluderes i en netop offentliggjort undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed i 2015.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for fjerde år i træk undersøgt, hvilke kommuner der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. At Jylland løber med sejren hænger ifølge foreningen sammen med, at mange kommuner tæt på hovedstaden naturligt har nemmere ved at tiltrække erhvervslivet.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. Kommuner tæt på hovedstaden har i kraft af deres geografiske placering en fordel, men det virker også som om, den fordel bliver en sovepude. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på udviklingen i kommunerne. Hvis kommunerne behandlede deres ejendomsejere bedre, ville det understøtte en positiv erhvervsudvikling”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Billund er årets vinder

I de fire år undersøgelsen har kørt, er den mest ejendomsvenlige kommune blevet fundet inden for det samme område. Første år vandt Ikast-Brande, siden overtog nabokommunen Herning æren, sidste år rykkede sejren lidt nordpå til Struer og i år er sejren taget sydpå til Billund. Grunden til, at Billund kommune lander på en klokkeklar første plads i år, skyldes især behandlingen af byggesager. På bare et år har kommunen skåret 24 dage af byggesagsbehandlingstiden, så den i gennemsnit nu er 60 dage i forhold til 84 dage sidste år. Desuden har Billund kommune valgt at afskaffe byggesagsgebyrerne, så det ikke koster noget for virksomhederne at kommunikere med kommunen om kommende byggerier.

”Vi er en del af trekantområdet, og der har vi sagt, at vi gerne vil være en afgiftsfri zone til gavn for vores erhvervsliv. Vores tro er, at den indkomst, byggesagsgebyret udgjorde, alligevel blev brugt på at registrere og sende regninger ud. Og de penge vil vi gerne bidrage med, hvis det betyder, at vores erhvervsliv og borgere får en nemmere og bedre sagsbehandling”, siger Billunds borgmester Ib Kristensen (V) og fortæller, at kommunen aldrig har opkrævet dækningsafgift og heller ikke kommer til det. Billund Kommune har samtidig landets 7. laveste grundskyld og et lavt antal ejendomsforbrydelser om året.

Ifølge Torben Christensen har Billund den helt rette indgangsvinkel til ejendomsvenlighed.

”De har forstået, at det ikke kun handler om at hive penge ind i kommunekassen for enhver pris. Det handler om at skabe et fundament, som gør, at man kan få nogle penge ind på en smart måde, som understøtter den lokale udvikling og skaber positive spiraler frem for negative”, siger Torben Christensen.

København skraber bunden

København klarer sig dårligst i undersøgelsen, og det er der flere grunde til. Lange sagsbehandlingstider, en meget høj dækningsafgift og store gebyrer er til stor gene for ejendomsejere og virksomheder, der vil placere sig i kommunen, fordi det både bliver dyrt og tidskrævende at opføre nye ejendomme. Fra 2014 til 2015 er den gennemsnitlige byggesagsbehandlingstid i kommunen steget fra 77 til 87 dage, og det ligger 25 dage over landsgennemsnittet.

Kommunerne vurderes ud fra seks parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Sagsbehandlingstiden for byggesager
  • Størrelsen på byggesagsgebyrer
  • Om kommunen har valgt at regulere huslejerne eller ej
  • Antallet af forbrydelser mod ejendomme (brandstiftelse, hærværk og indbrud)

Denne pressemeddelelse blev sendt den 4. november 2015.