Ejendomsforeningen Danmark: Optimismen fortsætter i ejendomsbranchen

Investorerne på ejendomsmarkedet har positive forventninger til det totale afkast i 2015, som de mener vil ende på 5,4 procent. Frem mod 2019 forventer de endnu større fremgang i det totale afkast. Forventningerne til udlejningsprocenterne for især kontor stiger også.

Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse for det professionelle investeringsejendomsmarked i Danmark taler sit tydelige sprog: Optimismen er tilbage, og investorerne forventer et totalt afkast på 5,4 procent i 2015. Selv om det er 0,1 procentpoint mindre end forrige kvartal, og uændret i forhold til samme tidspunkt sidste år, ligger det alligevel på et niveau, der giver anledning til optimisme. Kigger man frem i tiden, fortsætter optimismen med et gennemsnitligt totalt afkast på 5,6 procent i gennemsnit fra 2015 til 2019. 25 procent af deltagerne i undersøgelsen forventer et totalt afkast på 6,0 procent eller derover frem mod 2019.

Den fortsatte optimisme glæder Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

”Forventningerne til de næste fem år tyder på, at de smalle år i branchen er overstået for denne gang, og at vi kan se frem til bedre tider i ejendomsbranchen. Det er tiltrængt efter nogle år, hvor det totale afkast var skuffende og alt for lavt”, siger han.

Stigende udlejningsprocenter – især for kontor

Investorerne forventer, at udlejningsprocenterne inden for alle fire sektorer (kontor, butik, industri og bolig) stiger i løbet af det næste år. Især forventningerne til udlejning af kontor er gode. Tilbage i 1. kvartal 2013 forventede deltagerne i undersøgelsen, at tomgangen ville stige, men nu forventer deltagerne, at kontorlokaler bliver udlejet hurtigst. 61 procent af deltagerne forventer, at udlejningsprocenten inden for kontor vil stige de kommende år.

”Kontorområdet har i flere år været præget af tomgang. Når forventningerne nu er positive, er det et udtryk for, at der er en stigende efterspørgsel efter kontorlokaler. Samtidig er det et udtryk for den økonomiske vækst i samfundet, hvor flere jobs skaber behov for mere kontorplads”, siger Torben Christensen.

Odense er på vej frem

Der er fortsat størst forventning om, at ejendomsværdierne udvikler sig mere positivt i områderne København, Aarhus, Trekantområdet, Aalborg og Odense i nævnte rækkefølge end i resten af landet. De sidste fire kvartaler har Odense langsomt, men sikkert, vundet frem og nærmer sig de andre centre.

Ejendomsforeningen Danmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Vi varetager medlemmernes interesser, og foreningens medlemmer dækker cirka 85 procent af det professionelle ejendomsmarked.

Om Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen er indsamlet i maj 2015. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og udlejningsprocent for investeringsejendomme.

Læs webrapport

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Denne pressemeddelelse blev sendt den 24. juni 2015.