Ejendomsforeningen Danmark: Positive forventninger i alle sektorer for første gang

Branchen forventer for første gang stigende ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje i alle sektorer: butik, bolig, industri og kontor. Og så har forventningerne til markedsleje aldrig været højere.

Optimismen fortsætter i ejendomsbranchen, og investorerne ser lyst på både det totale afkast, ejendomsværdier og udlejning. For første gang i Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelses levetid er alle indikatorer for alle sektorer til den gode side. Udsigterne for industri har førhen været negative, men i dette kvartal er forventningerne til markedsleje nu positive. Det vidner om, at der er så god stemning i branchen, at også industri nu er et attraktivt tema for investorerne, siger Morten Marott Larsen, cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark.

”De gode takter må betyde et definitivt farvel til de dårlige tider i ejendomsbranchen. Siden krisen er forventningerne langsomt blevet mere og mere positive. Nu ser vi, at selv for industriejendommene går det fremad. Det ser i det hele taget ganske fornuftigt ud for investeringsejendommene, uden at vi ser tegn på, at det løber løbsk”, siger han.

Stor tiltro til markedsleje

Specielt for markedsleje gælder, at forventningerne for alle fire sektorer aldrig har været højere end i dette kvartal. 43 procent af deltagernes svar peger på stigende markedsleje, mens kun tre procent af svarene peger på faldende markedsleje. Det tyder altså på, at efterspørgslen efter lokaler er stigende, og et faldende udbud af tomme lokaler akkompagneret med stigende markedsleje betyder større ejendomsværdi. Det glæder Morten Marott Larsen.

”Det ser fornuftigt ud, som det kører nu, og vi ser et sundt marked, der går stille og roligt. Der er en tro på en god udvikling og aktivitet i ejendommene, og lejerne er villige til at betale en leje, investorerne kan leve af”, siger han.

Desuden viser undersøgelsen, at markedslejen for kontor vil stige, især i København.

Fremgang for det totale afkast

Deltagerne i Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistiks forventningsundersøgelse forventer, at det totale afkast for 2015 lander på 5,5 procent, og det er en fremgang på 0,1 procentpoint i forhold til 3. kvartal 2015 og 0,2 procentpoint i forhold til samme tidspunkt sidste år. Samtidig forventer deltagerne, at det totale afkast vil stige de kommende år.

Om undersøgelsen

Resultaterne er indsamlet i august 2015. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og udlejningsprocent for investeringsejendomme.

Læs webrapport

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Denne pressemeddelelse blev sendt den 30. september 2015.