Ejendomsforeningen Danmark: Tvangssalg krænker privat ejendomsre

Planloven er mere et ideologisk opgør med den private boligsektor, end det er et forsøg på at bygge billige boliger, mener Ejendomsforeningen Danmark som frygter, at loven vil gå ud over boliginvesteringer i Danmark. Kommunerne sidder selv med nøglen til flere boliger – også de almene.

Et spinkelt flertal i Folketinget gav i foråret mulighed for, at kommunerne kan beslutte, at 25 procent af et kommende boligområde skal være alment byggeri.

Med den nye planlov tvinges private investorer til at sælge en fjerdedel af deres nyindkøbte grund til en pris, der ligger langt under den pris, som de har betalt for den.

Tilhængere af loven kalder den ”billigbolig-loven”, men reelt er der tale om en tvangssalgslov, mener Ejendomsforeningen Danmark.

”Kommunerne har fået lov til at krænke ejendomsretten alene for at sikre en bestemt type boliger frem for en anden. Tvangssalgsloven er mere et ideologisk opgør med den private boligsektor, end det er et forsøg på at bygge billige boliger”, siger John R. Frederiksen, formand i Ejendomsforeningen Danmark og glæder sig over, at blå blok har meldt ud, at de vil rulle loven tilbage i det kommende folketingsår.

Stort tab for Danmark

Som det ser ud lige nu, kommer private ejendomsejere til at tabe 1,1 milliard kroner alene i København, fordi de tvinges til at sælge en fjerdedel af deres grund til langt under købsprisen. Og en sådan ageren fra politisk side kan få både danske og udenlandske investorer til at droppe boliginvesteringer i Danmark.

”Vi har brug for det modsatte, for det skal være attraktivt at investere i Danmark, så der kan bygges de boliger, der er behov for”, siger John R. Frederiksen.

Kommunerne har selv svaret

Tvangssalgsloven bygger på den opfattelse, at der ikke er plads til flere boliger i de største byer, men der mangler ikke byggegrunde. Faktisk sidder kommunerne selv med nøglen til flere boliger – også de almene.

”Kommunerne ejer direkte eller indirekte grunde, som de kan sælge til den almene sektor. Kommunen kan gennem lokalplaner bestemme, hvor meget og hvilket der skal udlægges til alment byggeri”, siger John R. Frederiksen og understreger, at den private ejendomssektor ikke har noget imod den almene sektor.

”Vi har et fortrinligt samarbejde, men for os står det lysende klart: Tvangssalgsloven er lovgivning med tilbagevirkende kraft og svarer til ekspropriation af private investorers ejendom”, siger han.

Denne pressemeddelelse blev sendt den 12. oktober 2015.

Mere information

John R. Frederiksen