Markedet for investeringsejendomme styrker dansk økonomi

Rekordhøje forventninger til markedet for investeringsejendomme betyder stigende ejendomsværdi og markedsleje samt faldende tomgang i bolig- og erhvervsejendomme. Forventningerne skyldes blandt andet stigende efterspørgsel efter lokaler. De gode tal er med til at skabe vækst i Danmark.

Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik – forventninger for januar 2016 understreger, at 2015 var året, hvor optimismen for alvor vendte tilbage hos de professionelle ejendomsinvestorer i Danmark. Forventningerne til alle fire sektorer bolig, kontor, industri og butik var for første gang positive to kvartaler i træk i oktober 2015 og januar 2016. Det har de ikke været siden 2011, hvor undersøgelen blev lanceret.

”Der har længe været positive forventninger til bolig, men nu følger de andre tre sektorer med for første gang i fire år. Investorerne kan mærke, at efterspørgslen stiger i alle typer ejendomme. Det er helt exceptionelt, og forventningerne kan ikke blive meget bedre med udgangspunkt i den nuværende økonomiske situation”, siger Morten Marott Larsen, cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark.

Investorerne kan mærke den stigende interesse for investeringsejendomme ved, at det går hurtigt med at få genudlejet, når man har et tomt lejemål, og at der er flere potentielle lejere om buddet. En stigende efterspørgsel betyder stigende markedsleje og ejendomsværdi.

Efterspørgsel skaber vækst

Investeringsejendomme skaber rammerne om væksten og virksomhederne i Danmark, og hvis en virksomhed vil ekspandere, skal der bruges større lokaler. Det er med til at skabe nye jobs og vækst.

”Markedet for investeringsejendomme er en betydningsfuld sektor, for virksomhederne skal bruge lokaler til deres forretning, produktion og ansatte. Og når virksomhederne skal ud og finde flere kvadratmeter, skal der bruges flere ressourcer på udvikling, indretning og rengøring. Det er med til at skabe beskæftigelse”, siger Morten Marott Larsen.

Erhvervsejendomme har en stor betydning for dansk og europæisk økonomi. For eksempel bidrager erhvervsejendomme direkte med 2,5 procent af den samlede europæiske økonomi. Samtidig er 3,8 millioner mennesker beskæftiget med erhvervsejendomme i Europa, hvilket er flere end i for eksempel banksektoren.

”Når det går godt for investeringsejendomme, smitter det af på dansk økonomi. Hvis forventningerne holder stik, er det med til at skubbe den danske vækst længere op mod de magiske to procent, som dansk økonomi har haft svært ved at nå efter finanskrisen. På markedet for investeringsejendomme er finanskrisen historie. Det er den forhåbentligt også snart i resten af dansk økonomi” siger Morten Marott Larsen.

Se webrapport (29.12.2015)