Positiv fremgang i detailhandlen smitter af på ejendomsbranchen

Det seneste års opblomstring i detailhandlen og rekordstor forbrugertillid betyder stigende ejendomsværdier og flere udlejede butikslokaler i 2015. Ejendomsforeningen Danmark og butiksindehaverne forventer, at detailhandlen går bedre tider i møde.

Positive takter i detailhandlen smitter af på ejendomsbranchen, der efter tre år med flad udvikling i ejendomsværdierne, nu bevæger sig i en mere positiv retning. Stigende forbrugertillid og detailhandlens vækst det seneste år gør, at investorerne tror på flere kunder, større omsætning, stigende ejendomsværdi og flere udlejede butikslokaler. Det glæder administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark Torben Christensen.

”Det er glædeligt, at detailhandlen er i fremgang. Efter nogle hårde år er økonomien kommet i gang, og der er endelig stor aktivitet i butikkerne. Det er vigtigt for ejerne af butiksejendommene, at færre butikker går konkurs, og at det er blevet nemmere at udleje butikslokaler”, siger han.

Fremgang i de danske shoppingcentre

En af dem, der kan mærke, at der er kommet godt gang i detailhandlen og udlejning af butikslokaler er Søren Brogaard, country manager i shoppingcenterselskabet Steen & Strøm, der ejer 20 shoppingcentre i Skandinavien. Heraf tre i Danmark med Field’s i København, Bruun’s Galleri i Aarhus og Bryggen i Vejle.

”Store shopping destinationer som Field’s og Bruun’s Galleri har god fremgang, og fremgang i omsætning og besøgstal giver stigende efterspørgsel på butikslokaler. Blandt andre modetøjmærket ’Tiger of Sweden’ og multibrand butikken ’Room’ er på vej med spændende nyåbninger i Field’s. Det bliver en god opfølgning på vores biografåbning i august, der bliver suppleret med flere nye bespisningstilbud. Også i Bruun’s Galleri er der efterspørgsel, når vi har ledige lokaler til udlejning. Lokalerne udlejer imidlertid ikke sig selv, men vi møder ikke så mange lukkede døre som før. Flere aktører i detailhandlen tænker på at styrke deres placeringer, og det smitter af på udlejningen”, siger han.

Han mener, at det i første omgang er de store shopping destinationer som netop Field’s, Bruun’s Galleri og strøggaderne i de store byer, som mærke den stigende interesse for etablering af nye butikker.

”Men herefter vil også de mindre og mellemstore butikscentre komme til at mærke fremgang”, siger Søren Brogaard.

Forbrugerne ser lysere på fremtiden

Tal fra Danmarks Statistik viser, at detailhandlen forventer øget omsætning over de kommende tre måneder, og det går godt i spænd med den stigende tendens i detailsalget gennem hele 2014. Den højeste årlige vækst i tre år havde detailhandlen i fjerde kvartal i 2014, hvor storcentrenes udvikling i omsætningen også var positiv for første gang i to år. En anden indikator på, at det går godt, er forbrugertilliden. I juni 2015 lå forbrugertillidsindikatoren på 9,8, og det er højere end i de gode år før krisen, hvor den i årene 2006 og 2007 lå på 9,3 i juni.

Denne pressemeddelelse blev sendt den 27. juli 2015