Bekymringer efter møde med Basel-Komitéens formand

Ejendomsforeningen Danmark og Realkreditrådet mødtes med Basel-komitéens formand Stefan Ingves fredag den 13. maj i Stockholm. Det var Ejendomsforeningen Danmark, der sammen med sin svenske søsterorganisation Fastighetsägarna havde fået mødet i kalenderen.

Efter mødet er meldingen fra både Realkreditrådet og Ejendomsforeningen Danmark, at man fortsat er bekymrede for, hvad Basel-Komitéens udspil vil betyde for den danske realkreditmodel. Torben Christensen, administrerende direktør for Ejendomsforeningen Danmark, udtaler:

- Vi er glade for, at Basel-Komitéens formand Stefan Ingves tog sig tid til at mødes med os – det er positivt. Men formandens udmelding var ganske klar. Det danske realkreditsystem skal indordne sig under det fælles system, og en implementering af Basel 4-reglerne skal dermed ikke tage højde for det danske realkreditsystem, som ellers er en afprøvet og robust model, siger Torben Christensen og fortsætter:

- Ejendomsbranchen er bekymret efter Basel-Komitéens udmelding. Hvis Basel 4-reglerne bliver til virkelighed, så vil de komme til at betyde dyrere bolig- og ejendomsfinansiering, uden at vi på nogen måde opnår en øget sikkerhed. Vi må tværtimod forvente en lavere sikkerhed. Det kan vi som ejendomsbranche ikke leve med, siger Torben Christensen.

Michael Rasmussen, der er formand for Realkreditrådet, udtaler på baggrund af mødet:

- Vi havde en åben drøftelse om udfordringerne for dansk realkredit med Stefan Ingves. Det vil jeg gerne kvittere for. Desværre må jeg også sige, at mødet på ingen måder dæmpede vores bekymringer for betydningen af Basel-Komitéens endelige udspil. Bliver Basel-Komitéens udspil til EU-lovgivning, vil det lægge et alvorligt pres på den danske realkreditmodel.

Administrerende direktør
Torben Christensen