De mest ejendomsvenlige kommuner ligger på Fyn og i Jylland

De fynske og jyske kommuner tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Det konkluderes i en netop offentliggjort undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed i 2016.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt, hvilke kommuner der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. At Fyn og Jylland løber med sejren hænger ifølge foreningen sammen med, at mange kommuner tæt på hovedstaden naturligt har nemmere ved at tiltrække erhvervslivet.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. Kommuner tæt på hovedstaden har i kraft af deres geografiske placering en fordel, men det virker også som om, den fordel bliver en sovepude. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på udviklingen i kommunerne. Hvis kommunerne behandlede deres ejendomsejere bedre, ville det understøtte en positiv erhvervsudvikling”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Middelfart er årets vinder

Middelfart Kommune kommer ind på en førsteplads i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed i 2016. Det skyldes primært, at Middelfart Kommune i år har valgt helt at fjerne dækningsafgiften. Kommunen får desuden point for at have lave sagsbehandlingstider og landets 15. laveste grundskyld. Samtidig har Middelfart formået at nedbringe antallet af ejendomsforbrydelser i forhold til året før. Undersøgelsen glæder Steen Dahlstrøm, der er borgmester i Middelfart Kommune.

”Vi oplever, at folk rigtig gerne vil bosætte sig her, fordi vi har nogle unikke muligheder. Vores placering midt i Danmark er et rigtig godt udgangspunkt for mange menneskers karriere. Du kan nå 400.000 arbejdspladser inden for en time. Det betyder blandt andet, at efterspørgslen på en bolig i Middelfart Kommune er høj. Så det er meget vigtigt for os, at det er attraktivt for de professionelle aktører på ejendomsmarkedet at se i vores retning, når der skal investeres i nye byggerier. Derfor er vi rigtig glade for førstepladsen i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed”, siger Steen Dahlstrøm.

Ifølge Torben Christensen har Middelfart Kommune den helt rette indgangsvinkel til ejendomsvenlighed.

”De har forstået, at det ikke kun handler om at hive penge ind i kommunekassen for enhver pris. Det handler om at skabe et fundament, som gør, at man kan få nogle penge ind på en smart måde, som understøtter den lokale udvikling og skaber positive spiraler frem for negative”, siger Torben Christensen og fortsætter:

”Ønsker Middelfart Kommune at fastholde sin position til næste år, kan kommunen med fordel nedbringe eller helt fjerne byggesagsgebyrerne på byggesager”, foreslår han.

Fyn er i det hele taget stærkt repræsenteret på top-10 listen over ejendomsvenlige kommuner, hvor Assens Kommune kommer ind på en femteplads, mens Faaborg-Midtfyn får en syvendeplads. De jyske kommuner Billund og Ikast-Brande løber med anden- og tredjepladsen.

Albertslund skraber bunden

Albertslund Kommune klarer sig dårligst i undersøgelsen, og det er der flere grunde til. Sagsbehandlingstiden for byggesager er øget med 103 dage, og kommunen har nu en af de længste sagsbehandlingstider i landet. Samtidig har kommunen valgt at hæve byggesagsgebyret med 100 kroner ekstra i timen. Albertslund Kommune opkræver desuden den maksimale sats for dækningsafgift, næsten den maksimale sats for grundskyld og er en reguleret kommune.

”Lange sagsbehandlingstider, en meget høj dækningsafgift og store gebyrer er til stor gene for ejendomsejere og virksomheder, der vil placere sig i kommunen, fordi det både bliver dyrt og tidskrævende at opføre nye ejendomme”, siger Torben Christensen.

Det eneste, som er forbedret i Albertslund Kommune i forhold til 2015, er, at antallet af ejendomsforbrydelser er faldet en smule. Sidste år kom kommunen ind på en 92. plads i undersøgelsen.

Københavns Kommune, der indtog sidstepladsen i 2015, har formået at forbedre deres placering fra en 98. plads til en 93. plads i 2016.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej