Nye etiske normer skal styrke ejendomsbranchen yderligere

Ejendomsforeningen Danmark har netop opdateret og moderniseret de etiske normer for ejendomsadministration. Der bliver blandt andet stillet større krav til efteruddannelse af ansatte i ejendomsbranchen, da kompleksiteten er øget betydeligt.

De etiske normer udgør rammen for, hvordan man som administrator og udlejer skal opføre sig over for blandt andet kunder, lejere og myndigheder.

”I dag er det at være medlem af Ejendomsforeningen Danmark en blåstempling, som høster stadig større anerkendelse i omverdenen. Det skal vi selvfølgelig værne om. De etiske normer skal være med til at skabe en øget stolthed, kvalitet og konkurrence i ejendomsbranchen”, siger administrerende direktør i ejendomsforvaltningsselskabet DEAS A/S Henrik Dahl Jeppesen, der er formand for administratorsektionen og næstformand i Ejendomsforeningen Danmark.

Kompleksiteten i arbejdet, som udlejer og administrator udfører, er stærkt stigende. De reviderede etiske normer har derfor til formål at styrke både udlejere og administratorer på flere områder.

”De etiske normer vil øge anerkendelsen af udlejning som en professionel og seriøs virksomhedstype på linje med andre virksomhedstyper. De vil bidrage til at højne kvaliteten af ejendomsbranchens arbejde og opgavevaretagelse, og de vil øge kundernes tryghed for og tillid til, at en ejendomsadministrator udfører hvervet etisk korrekt”, siger Lars Brondt, der er direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

De etiske normer kræver blandt andet, at administratorerne hvert år skal sende en ledelseserklæring til Ejendomsforeningen Danmark, hvor de skriver under på, at deres medarbejdere løbende bliver videreuddannet. Kravet blev i sin tid indført for at sikre et højt fagligt niveau.

”Både branchen og vores medlemmer er modne til, at vi hæver barren i forhold til uddannelseskravet og øger antallet af timer. Det vil være sundt for virksomhedernes konkurrenceevne, at de løbende bliver klædt på til at kunne navigere i en kompleks branche”, siger Henrik Dahl Jeppesen.

I de reviderede etiske normer er der derfor kommet nye krav til efteruddannelse.

”Til og med i år skal en ejendomsadministrator efteruddannes 24 lektioner over tre år. Det timeantal øger vi i 2017 med otte lektioner til 32, der også kommer til at gælde lederne i virksomhederne. Der vil også være krav til efteruddannelse for de medarbejdere, som ikke arbejder direkte med ejendomsadministration, men som udfører arbejdsopgaver i relation hertil. De skal fremover efteruddannes 12 lektioner på tre år”, siger Lars Brondt.

De reviderede etiske normer og vedtægter trådte i kraft den 12. maj 2016.

Næstformand
Henrik Dahl Jeppesen