Aalborg er langt fra ejendomsvenlig

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. Aalborg Kommune lander på en 80. plads ud af 98 kommuner i 2016.

Aalborg Kommune er i år placeret som nummer 80 i undersøgelse om kommunernes ejendomsvenlighed. Det er en forbedring på ti pladser i forhold til 2015. Forbedringen skyldes alene, at kommunen har reduceret byggesagsgebyret med 200 kroner i timen. På den negative side er byggesagsbehandlingstiden steget med 14 dage i forhold til forrige år. Antallet af ejendomsforbrydelser er ligeledes steget en lille smule i 2016. Aalborg er en reguleret kommune og opkræver relativt høje satser for både dækningsafgift og grundskyld.

Afgifter bidrager ikke til vækst

”Kommuner med høje dækningsafgifter og grundskyldspromiller får på den korte bane en højere kommunal indtægt. Men glæden er kortvarig, for på den lange bane er afgifterne med til at afholde ejendomsinvestorerne og resten af erhvervslivet fra at investere i kommunerne”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Torben Christensen opfordrer derfor Aalborg Kommune til at bruge undersøgelsen om ejendomsvenlighed aktivt og vurdere, hvilke parametre der kan skrues på for at opnå en større ejendomsvenlighed.

Også Region Nordjylland står mindre stærkt i undersøgelsen. Regionen bliver overhalet af både Region Midtjylland og Region Syddanmark, mens Region Sjælland og Region Hovedstaden indtager pladsen som de mindst ejendomsvenlige regioner.

Storbyer placerer sig mindre godt

Storbyerne København og Aarhus er ligesom Aalborg placeret mindre godt i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse. Københavns Kommune er gået fra en 98. plads i 2015 til en 93. plads i 2016. Forbedringen skyldes hovedsageligt en reducering i byggesagsgebyret. Aarhus Kommune placerer sig i år på en 95. plads, hvilket gør Aarhus til den mindst ejendomsvenlige storby i Danmark. Kommunen har forlænget deres i forvejen lange sagsbehandlingstid med 33 dage, samtidig med at byggesagsgebyret er steget en smule. Odense Kommune er bedst placeret som nummer 35 i undersøgelsen, hvilket er en forbedring på ti pladser. Forbedringen skyldes blandt andet en reducering i dækningsafgiften. Fælles for de fire storbyer er, at de alle har oplevet stigende bruttosagsbehandlingstider for byggesager i forhold til sidste års undersøgelse.

Middelfart Kommune vinder titlen som landets mest ejendomsvenlige kommune, mens Billund Kommune bliver nummer to. Albertslund Kommune skraber bunden med en 98. plads.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej