Aarhus Kommune er den mindst ejendomsvenlige storby

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. Aarhus Kommune lander på en 95. plads ud af 98 kommuner.

Aarhus Kommune lå sidste år på en 88. plads, men er i 2015 rykket syv pladser i den forkerte retning i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse af ejendomsvenligheden i landets kommuner. Aarhus placerer sig dermed ringere end København, Aalborg og Odense.

Den dårlige placering skyldes, at kommunen har forlænget deres i forvejen lange sagsbehandlingstid med 33 dage samtidig med, at byggesagsgebyret er steget en smule. Kommunen opkræver stadig samme satser for både grundskyld og dækningsafgift som i 2015. Satsen på dækningsafgift ligger over landsgennemsnittet. Endvidere er Aarhus Kommune reguleret.

”Hvis kommunen skal være mere attraktiv at bygge i, burde den gøre noget ved både byggesagsbehandlingstiden, grundskylden og dækningsafgiften”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark. Han fortsætter:

”Lange byggesagsbehandlingstider hæmmer byggeprojekterne og koster ejendomsejerne dyrt. Kommuner med høje dækningsafgifter og grundskyldspromiller får på den korte bane en højere kommunal indtægt, men glæden er kortvarig. På den lange bane er afgifterne nemlig med til at afholde ejendomsinvestorerne og resten af erhvervslivet fra at investere i kommunerne”, siger han.

Lille fremskridt

Der er dog et lille lyspunkt i undersøgelsen. Selvom Aarhus stadig har et relativt stort antal ejendomsforbrydelser, har antallet været faldende i både 2015 og 2016. Færre ejendomsforbrydelser er med til at skabe bedre rammer for ejendomsejere og -brugere.

”Når kommunen i samarbejde med politiet gør en aktiv indsats mod indbrud og hærværk, kan borgerne føle sig trygge, og samtidig bliver det mere attraktivt for virksomheder at placere sig i kommunen”, siger Torben Christensen.

Forbedring i landets øvrige storbyer

Storbyerne København og Aalborg er ligesom Aarhus placeret mindre godt i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse. Dog har de øvrige byer alle formået at forbedre deres placeringer siden 2015. Københavns Kommune er gået fra en 98. plads i 2015 til en 93. plads i 2016. Forbedringen skyldes hovedsageligt en reducering i byggesagsgebyret. Aalborg Kommune ligger som nummer 80 i årets undersøgelse, hvilket er en forbedring på ti pladser siden sidste år. Forbedringen skyldes en reducering i byggesagsgebyret. Odense Kommune er bedst placeret som nummer 35 i undersøgelsen, hvilket er en forbedring på ti pladser. Forbedringen skyldes blandt andet en reducering i dækningsafgiften. Fælles for de fire storbyer er, at de alle har oplevet stigende bruttosagsbehandlingstider for byggesager i forhold til sidste års undersøgelse.

Middelfart Kommune vinder titlen som landets mest ejendomsvenlige kommune, mens Billund Kommune bliver nummer to. Albertslund Kommune skraber bunden med en 98. plads.

Adm. direktør
Torben Christensen