Billund indtager andenplads i undersøgelse om kommuners ejendomsvenlighed

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere.

Sidste år kunne Billund Kommune bryste sig af titlen som Danmarks mest ejendomsvenlige kommune i Ejendomsforeningen Danmarks årlige undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed. I år må Billund vige pladsen for Middelfart Kommune, der indtager førstepladsen. Kommunerne bliver i undersøgelsen blandt andet målt på, hvor meget de opkræver i dækningsafgift og grundskyld, men også hvor lang deres byggesagsbehandlingstid er.

”De parametre, vi har opsat som målepunkter, kan man gå ind og skrue på som kommune. Færre kommunale skatter og afgifter har en tiltrækkende effekt på ejendomsinvestorer, og det skaber fundamentet for et lokalt erhvervsliv, der bidrager positivt til kommunekassen. Det har man forståelse for i Billund og Middelfart Kommune”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Imødekommende kommune

Billund Kommune har fortsat gode vilkår for ejendomme; Ingen byggesagsgebyr, ingen dækningsafgift, lav grundskyld og huslejen bliver ikke reguleret i kommunens private udlejningsboliger. Derudover har kommunen også formået at reducere deres gennemsnitlige bruttosagsbehandlingstid fra 60 til 47 dage, hvilket var et af de negative punkter i sidste års undersøgelse. Alt sammen noget, ejendomsinvestorerne kan mærke, mener Torben Christensen.

”Lave byggesagsbehandlingstider betyder meget for virksomhederne, fordi byggeprocessen bliver mindre omkostningsfuld og mere effektiv. At Billund har en lav grundskyldspromille viser, at kommunen er imødekommende over for både erhvervslivet og borgerne,” siger han.

Den eneste negative udvikling er, at Billund Kommune har oplevet en marginal stigning i ejendomsforbrydelser og har en uændret grundskyld siden sidste år.

De jyske og fynske kommuner har førertrøjen

Undersøgelsen konkluderer, at de jyske og fynske kommuner generelt tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Den mest ejendomsvenlige region i 2016 er Region Midtjylland, efterfulgt af Region Syddanmark på en andenplads.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. I den sammenhæng er det afgørende, at man kan tilbyde nogle gode vilkår og rammer for dem, der ejer og investerer i ejendomme. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på væksten. Det har mange af de jyske kommuner været opmærksomme på, og derfor placerer de sig også i toppen af undersøgelsen”, siger Torben Christensen.

Til sammenligning er det fortsat i Region Hovedstaden, at ejendomsvenligheden er dårligst. Albertslund Kommune er den mindst ejendomsvenlige kommune i årets undersøgelse, mens Københavns Kommune har formået at forbedre sin placering fra en 98. plads til en 93. plads i 2016.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej