Middelfart er landets mest ejendomsvenlige kommune

Middelfart Kommune får en førsteplads i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed i 2016. Det skyldes primært, at Middelfart Kommune i år har valgt helt at fjerne dækningsafgiften.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. I 2016 er det Middelfart, der kan kalde sig Danmarks mest ejendomsvenlige kommune. I de seneste tre års undersøgelser har Middelfart Kommune henholdsvis ligget nummer 43, 15 og 41. Den positive udvikling glæder Middelfarts borgmester, Steen Dahlstrøm (A).

”Middelfart Kommune er en kommune i vækst. Vi oplever, at folk rigtig gerne vil bosætte sig her, fordi her er nogle unikke muligheder. Vores placering midt i Danmark er et godt udgangspunkt for mange menneskers karriere. Her kan du nemlig nå 400.000 arbejdspladser inden for en time. Det betyder blandt andet, at efterspørgslen på en bolig i Middelfart Kommune er høj. Så det er meget vigtigt for os, at det er attraktivt for de professionelle aktører på ejendomsmarkedet at se i vores retning, når der skal investeres i nye byggerier. Derfor er vi rigtig glade for førstepladsen i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed”, siger Steen Dahlstrøm.

Et godt erhvervsklima

Grunden til, at Middelfart Kommune lander på en førsteplads i år, skyldes især, at kommunen har valgt at fjerne dækningsafgiften. Ifølge Steen Dahlstrøm valgte Middelfart at sløjfe denne afgift, da det kunne bidrage til erhvervsudviklingen:

”Der er flere gode grunde til, at vi har fjernet dækningsafgiften. Men en af de vigtigste har været, at vi gerne vil skabe et endnu bedre klima at drive erhvervsvirksomhed i,” siger Steen Dahlstrøm.

Middelfart Kommune får desuden point for at have landets sjette laveste bruttosagsbehandlingstid og landets 15. laveste grundskyld. Samtidig har kommunen formået at nedbringe antallet af ejendomsforbrydelser i forhold til året før.

”Det er et rigtig godt billede på, hvad der kan lade sig gøre, når man har et rigtig godt samarbejde. I Middelfart Kommune har vi sammen med Fyns Politi og en masse engagerede borgere arbejdet meget aktivt med nabohjælp. Og det har helt sikkert haft en præventiv virkning,” siger Steen Dahlstrøm.

Ejendomsvenlighed er vigtigt for kommunens økonomi

Ifølge Torben Christensen er Middelfart Kommune et godt eksempel på, hvordan kommunerne kan skabe gode rammer for ejendomsbrugere og -ejere.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. I den sammenhæng er det afgørende, at man kan tilbyde nogle gode vilkår og rammer for dem, der ejer og investerer i ejendomme. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på væksten. Det har Middelfart Kommune været opmærksom på, og er derfor årets vinder. Det er i øvrigt første gang, at vi kan kåre en vinder på Fyn, så det er rigtig glædeligt”, siger Torben Christensen.

Fyn er i det hele taget stærkt repræsenteret på top-10 listen over ejendomsvenlige kommuner, hvor Assens Kommune kommer ind på en femteplads, mens Faaborg-Midtfyn får en syvendeplads. Odense lander på en 35. plads, og er den mest ejendomsvenlige storby i Danmark.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej