Odense er den mest ejendomsvenlige storby i Danmark

Odense Kommune klarer sig markant bedre end Aarhus, København og Aalborg når det gælder ejendomsvenlighed.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt, hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. Odense lå i 2015 på en 45. plads, men er i år gået ti pladser frem til en 35. plads.

Til sammenligning ligger Aarhus Kommune på en 95. plads, Københavns Kommune indtager en 93. plads og Aalborg Kommune lander på en 80. plads ud af landets 98 kommuner.

Færre skatter og afgifter tiltrækker ejendomsinvestorer

At Odense Kommune har forbedret deres placering skyldes, at kommunen har valgt at nedsætte dækningsafgiften med 0,2 promillepoint.

”Færre kommunale skatter og afgifter har en tiltrækkende effekt på ejendomsinvestorer, og det skaber fundamentet for et lokalt erhvervsliv, der bidrager positivt til kommunekassen. For at forbedre placeringen til næste år, kan kommunen med fordel sænke grundskyldspromillen og sænke satserne på byggesagsgebyrer, hvilket både kommer borgere og erhvervsliv til gode,” siger Torben Christensen, der er administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Odense Kommune bør desuden arbejde på at få sænket byggesagsbehandlingstiden, som er øget siden 2015, samt have fokus på at få sænket antallet af ejendomsforbrydelser, der også ligger på et højere niveau end i 2015.

Fyn er stærkt repræsenteret i top-10

Fyn er i det hele taget stærkt repræsenteret på årets top-10 liste over ejendomsvenlige kommuner. Middelfart Kommune får en førsteplads. Det skyldes primært, at kommunen i år har valgt helt at fjerne dækningsafgiften. Assens Kommune kommer ind på en femte plads, mens Faaborg-Midtfyn får en syvende plads.

Undersøgelsens overordnede konklusion er, at de jyske og fynske kommuner generelt tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Den mest ejendomsvenlige region i 2016 er Region Midtjylland, efterfulgt af Region Syddanmark på en andenplads.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. I den sammenhæng er det afgørende, at man kan tilbyde nogle gode vilkår og rammer for dem, der ejer og investerer i ejendomme. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på væksten. Det har mange af de jyske og fynske kommuner været opmærksomme på, og derfor placerer de sig også i toppen af undersøgelsen”, siger Torben Christensen.

Til sammenligning er det fortsat i Region Hovedstaden, at ejendomsvenligheden er dårligst. Albertslund Kommune er den mindst ejendomsvenlige kommune i årets undersøgelse, mens Københavns Kommune har formået at forbedre sin placering fra en 98. plads til en 93. plads i 2016.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej