Region Midtjylland er den mest ejendomsvenlige region

Korte byggesagsbehandlingstider, faldende byggesagsgebyrer og færre ejendomsforbrydelser sikrer Region Midtjylland titlen som den mest ejendomsvenlige region i 2016.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt, hvilke kommuner der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere. Middelfart Kommune løber med titlen som den mest ejendomsvenlige kommune, men når man kigger på regionerne, står ejendomsvenligheden stærkest i Region Midtjylland. Det er især niveauet og udviklingen inden for sagsbehandlingstider for byggesager, byggesagsgebyrer og ejendomsforbrydelser i Region Midtjylland, som resulterer i den gode placering.

Ikast-Brande på en tredjeplads

Det er da også en af regionens kommuner, der løber med tredjepladsen i undersøgelsen, nemlig Ikast-Brande. Det er en forbedring på ti pladser siden sidste år, hvor kommunen lå på en 13. plads. Placeringen skyldes, at Ikast-Brande Kommune har forbedret bruttosagsbehandlingstiden for byggesager med 20 dage samt reduceret antallet af ejendomsforbrydelser. Herudover opkræver kommunen ikke dækningsafgift og er en ikke reguleret kommune. Årsagen til, at Ikast-Brande Kommune ikke placerer sig helt i top, er, at kommunen har en timepris for byggesager, der ligger over landsgennemsnittet og ikke har reduceret grundskylden.

”Lave byggesagsbehandlingstider betyder meget for virksomhederne, fordi byggeprocessen bliver mindre omkostningsfuld og mere effektiv. Derudover opkræver Ikast-Brande ikke dækningsafgift, og det viser, at kommunen er imødekommende over for erhvervslivet. Færre kommunale skatter og afgifter har en tiltrækkende effekt på ejendomsinvestorer, og det skaber fundamentet for et lokalt erhvervsliv, der bidrager positivt til kommunekassen. For at forbedre placeringen til næste år, kan kommunen med fordel sænke grundskyldspromillen, hvilket både kommer borgere og erhvervsliv til gode,” siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Region Hovedstaden indtager atter sidstepladsen

Region Syddanmark får en andenplads i undersøgelsen, mens Region Nordjylland og Region Sjælland tager henholdsvis tredje- og fjerdepladsen. Region Hovedstaden har som i de forrige år den dårligste placering blandt regionerne. Blandt kommunerne er det Albertslund Kommune, der i år får en sidsteplads i undersøgelsen. Sidste år lå Københavns Kommune på sidstepladsen, men de har forbedret deres placering og ligger i år på en 93. plads.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere, og det er kommunerne uden for hovedstadsområdet gode til. Kommuner tæt på hovedstaden har i kraft af deres geografiske placering en fordel, men det virker også som om, den fordel bliver en sovepude. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på udviklingen. Hvis kommunerne behandlede deres ejendomsejere bedre, ville det understøtte en positiv erhvervsudvikling”, siger Torben Christensen.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej