Ringkøbing-Skjern er årets højdespringer i undersøgelse om ejendomsvenlighed

En effektiv byggesagsbehandlingstid, ingen dækningsafgift og færre ejendomsforbrydelser gør Ringkøbing-Skjern til årets højdespringer i undersøgelse om kommuners ejendomsvenlighed. Kommunen springer fra en 78. plads i 2015 til en 23. plads i 2016.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og -ejere.

I 2015 lå Ringkøbing-Skjern nummer 78, men på kun et år er kommunen rykket 55 pladser frem til en 23. plads.

Den stærke fremrykning skyldes først og fremmest, at Ringkøbing-Skjern har forbedret sagsbehandlingen for byggesager med to dage og har en relativ lav nettosagsbehandlingstid på byggesager. Samtidig har kommunen formået at reducere antallet af ejendomsforbrydelser. Herudover er kommunen ikke reguleret og opkræver ingen dækningsafgift. På den negative side opkræver kommunen relativt høje satser for både byggesagsgebyrer og grundskyld.

”Færre kommunale skatter og afgifter har en tiltrækkende effekt på ejendomsinvestorer, og det skaber fundamentet for et lokalt erhvervsliv, der bidrager positivt til kommunekassen. For at forbedre placeringen til næste år, kan kommunen med fordel sænke grundskyldspromillen og satserne på byggesagsgebyrer, hvilket både kommer borgere og erhvervsliv til gode,” siger Torben Christensen, der er administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Arbejder på en optimeret service

Den gode placering glæder Iver Enevoldsen (V), der er borgmester i Ringkøbing-Skjern.

”Det er en udvikling, som vi er meget tilfredse med. Vi arbejder hele tiden på, at optimere kommunens service. Derfor er det også glædeligt, når vores medarbejderes indsats på den måde kan måles direkte i kommunens ejendomsvenlighed. Med byggesagerne har vi gennem længere tid haft fokus på en tidlig dialog for at give vores erhvervsliv og borgere så kvalitative svar som muligt. Det betyder, at vi kommer hele vejen rundt om en sag med det samme, og det giver resultat. Det er et stort skridt i den rigtige retning, og det er et arbejde, vi fortsætter med”, siger han.

De jyske og fynske kommuner har førertrøjen

Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse konkluderer, at de jyske og fynske kommuner generelt tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Ringkøbing-Skjern Kommune ligger i den mest ejendomsvenlige region i 2016. Region Midtjylland har generelt korte byggesagsbehandlingstider, faldende byggesagsgebyrer og færre ejendomsforbrydelser end de øvrige regioner.

Region Syddanmark får en andenplads i undersøgelsen, mens Region Nordjylland og Region Sjælland tager henholdsvis tredje- og fjerdepladsen. Region Hovedstaden har som i de forrige år den dårligste placering blandt regionerne. Blandt kommunerne er det Albertslund Kommune, der i år får en sidsteplads i undersøgelsen. Sidste år lå Københavns Kommune på sidstepladsen, men de har forbedret deres placering og ligger i år på en 93. plads. Vinderen af årets undersøgelse er Middelfart Kommune.

”I kommunerne handler det om at tiltrække virksomheder, arbejdspladser og nye borgere. I den sammenhæng er det afgørende, at man kan tilbyde nogle gode vilkår og rammer for dem, der ejer og investerer i ejendomme. Behandler man ikke sit erhvervsliv ordentligt, koster det på væksten. Det har mange af de jyske og fynske kommuner været opmærksomme på, og derfor placerer de sig også i toppen af undersøgelsen”, siger Torben Christensen.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej