Stevns er den mest ejendomsvenlige kommune på Sjælland

Mere effektiv byggesagsbehandling og færre ejendomsforbrydelser sikrer Stevns Kommune en ottendeplads i undersøgelse om kommunernes ejendomsvenlighed. Det gør Stevns til den mest ejendomsvenlige kommune på Sjælland i 2016.

Erhvervsorganisationen Ejendomsforeningen Danmark har for femte år i træk undersøgt hvilke kommuner, der skaber de bedste rammer for ejendomsbrugere og –ejere. Stevns går fra en 15. plads i 2015 til en ottendeplads i 2016 og kan dermed kalde sig den mest ejendomsvenlige kommune på Sjælland. Sidste år var det Solrød, der fik denne titel.

Grunden til, at Stevns Kommune i år rykker frem, skyldes, at kommunen i 2016 har forbedret deres bruttosagsbehandlingstid med 17 dage i forhold til forrige periode. Dog ligger kommunens byggesagsbehandlingstider, både brutto og netto, desværre fortsat over landsgennemsnittet.

”For at forbedre placeringen til næste år, kan kommunen med fordel sænke byggesagsbehandlingstiden. En effektiv sagsbehandlingstid er et godt signal til de ejendomsejere og virksomheder, der ønsker at opføre nyt. Det sparer virksomhederne og ejerne for en masse tid og besvær”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Ingen dækningsafgift og byggesagsgebyrer

Ud over behandlingen af byggesager, bliver kommunerne i undersøgelsen også målt på byggesagsgebyrer, dækningsafgift, antal ejendomsforbrydelser og grundskyldens størrelse. Stevns Kommune oplever et fald i ejendomsforbrydelser, og så opkræver kommunen ikke byggesagsgebyrer og dækningsafgift. Det skaber gode vilkår for ejendomsejere og –brugere.

”At Stevns ikke opkræver dækningsafgift og byggesagsgebyrer viser, at kommunen er imødekommende over for erhvervslivet. Færre kommunale skatter og afgifter har en tiltrækkende effekt på ejendomsinvestorer, og det skaber fundamentet for et lokalt erhvervsliv, der bidrager positivt til kommunekassen,” siger Torben Christensen.

Kommunens grundskyldspromille ligger på 21,52, hvilket er under landsgennemsnittet.

De jyske og fynske kommuner har førertrøjen

Undersøgelsen konkluderer, at de jyske og fynske kommuner generelt tænker mere erhvervsorienteret end de sjællandske. Den mest ejendomsvenlige region i 2016 er Region Midtjylland, efterfulgt af Region Syddanmark på en andenplads. Det er fortsat i Region Hovedstaden, at ejendomsvenligheden er dårligst. Albertslund Kommune er den mindst ejendomsvenlige kommune i årets undersøgelse, mens Københavns Kommune har formået at forbedre sin placering fra en 98. plads til en 93. plads i 2016. Vinderen af årets undersøgelse er Middelfart Kommune.

Kommunerne vurderes ud fra følgende parametre

• Størrelsen på dækningsafgiftssatsen
  • Størrelsen på grundskyldspromillen
  • Om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej