Stabil indtjening på investeringsejendomme de næste fem år

Ejendomsinvestorerne forventer en god, stabil indtjening på investeringsejendomme de næste fem år. De gode udsigter er allerede at spore i 2016 og 2017, hvor der ikke tidligere har været højere forventninger i branchen.

I Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik – forventninger for april 2016 er udsigten positiv for investeringsejendomsmarkedet. Ejendomsinvestorerne forventer et totalt afkast på 5,8 procent i perioden 2016-2020.

”På trods af at væksten i samfundet er lav, er investeringsejendomme stadig noget investorerne mener, der kan sikre en rimelig forrentning. Investorerne regner med en god drift og svage værdistigninger. Denne udvikling ser ud til at være stabil de næste fem år, så det er rigtig positivt for ejendomsbranchen”, siger Morten Marott Larsen, cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark.

Industri rykker

Inden for de enkelte sektorer bolig, kontor, butik og industri udmærker særligt industri sig i dette kvartals markedsstatistik – forventninger. Forventningen er stigende til især ejendomsværdi, men også udlejningsprocent for industri. Troen på industri har ikke været højere siden 2011, hvor Ejendomsforeningen Danmark satte forventningsundersøgelsen i søen.

”Sammenlignet med de andre sektorer er der stadig lavest forventninger til industri, men det er positivt, at denne sektor rykker sig så meget frem. Det gør, at der ikke længere er en reel problemsektor på landsplan. At forskellen mellem sektorerne udligner sig, viser os, at det generelt går godt for ejendomsinvesteringerne i Danmark”, siger Morten Marott Larsen, der dog er meget opmærksom på, at nogle dele af landet er mere udfordret end andre, når det handler om investeringsejendomme.

Boligsektoren ligger stadig først i feltet, når det gælder ejendomsværdi, men de sidste fire kvartaler har investorerne dog skruet lidt ned for forventningerne, hvilket resulterer i et svagt fald i forhold til sidste kvartal.

”Det kunne tyde på, at bolig er steget så meget, at værdistigningerne fremover ikke når samme vækstrater. Alle indikatorværdier for ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje er dog fortsat positive”, siger Morten Marott Larsen.

Odense vinder ind på storbyerne

Odense er den by, der bevæger sig i den mest positive retning i forhold til ejendomsværdierne. Odense opnår i dette kvartal den bedste score, siden Odense begyndte at medvirke i statistikken, men det er fortsat kun nok til en 5. plads. Der er dog fortsat tale om mindre ændringer. Størst forventning er der til København efterfulgt af Aarhus, Trekantsområdet og Aalborg. Endelig er der stadig lavest forventninger til ejendomsværdierne i resten af landet.

Læs webrapport

Se tidligere udgaver af Markedsstatistikken - forventninger