Stor rift om udlejningsboliger i hele Danmark

På trods af en stigende urbanisering er der rift om udlejningsboliger i hele Danmark. Det viser Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik for tomgang. Tallene bakkes op af boligudlejere på Sjælland og i Jylland.

I Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik for tomgang i juli 2016 fremgår det, at den økonomiske tomgang for udlejningsboliger falder for andet kvartal i træk. Tomgangsprocenten for landsgennemsnittet ligger aktuelt på 2,8 procent. Alle regioner oplever en positiv udvikling i den økonomiske tomgang. Region Sjælland og Region Syddanmark har de største kvartalvise fald på 0,6 procentpoint, Region Midtjylland og Region Nordjylland har fald på 0,5 procentpoint, mens Region Hovedstaden har det mindste fald i tomgangsprocenten på 0,1 procentpoint.

”Vi kan se, at det er blevet populært at leje sin bolig igen. Det skyldes flere ting, blandt andet at det giver en stor økonomisk sikkerhed, at man ved, hvad man skal betale, og ikke pludselig står med en stor regning til et nyt tag eller et nyt fyr. Samtidigt er det blevet moderne at bo i lejlighed, hvilket øger efterspørgslen efter alle typer boliger, ikke mindst de nye eller moderniserede lejligheder i byerne”, siger John Frederiksen, formand for Ejendomsforeningen Danmark.

Udlejningsboliger bliver revet væk

Advokat Jens Thoregaard er formand for Fællesforeningen af Grundejerforeninger på Sjælland, Lolland-Falster, Møn og Bornholm. Han bekræfter, at udlejningen af boliger går hurtigt på Sjælland, også selvom boligerne ligger langt fra hovedstaden.

”Siden finanskrisen gjorde sit indtog i 2008, har det ikke været nemt at låne penge af banken til at købe hus. Derfor har der været stor efterspørgsel på udlejningsboliger, og der er ikke meget, der står tomt. Fra at et lejemål er slået op på nettet, går der som regel ikke mere end 1-2 dage, før det er væk”, siger Jens Thoregaard og fortsætter:

”Udlejning af butikskvadratmeter er straks mere problematisk, og det kommer særligt til udtryk i de mindre købstæder, hvor mange forretninger står tomme. Vi ser gerne, at man får mulighed for at konvertere nogle af disse erhvervslejemål til boliger for at sikre, at udbuddet af erhvervskvadratmeter bliver mindre”, siger Jens Thoregaard.

God efterspørgsel i Nordjylland

Også i den nordligste del af Danmark er der god efterspørgsel på lejeboliger. Jens Peter Jensen, formand for Hjørring Udlejere, melder, at der er stor efterspørgsel på lejemål på to eller tre værelser. Aftagere er primært studerende, men også flygtninge, som bliver sluset ud af asylcenteret i Brovst.

”Lige i øjeblikket er der rift om treværelses lejligheder i Hjørring og Frederikshavn, fordi mange af de flygtninge, der har fået opholdstilladelse, har søgt om familiesammenføring. I Hjørring tiltrækker vi også en del unge studerende takket være en række ungdomsuddannelser. Vi har blandt andet erhvervsskolen EUC Nord, VUC og University College Nordjylland. Det giver et rigtig godt flow i særligt de små lejligheder”, siger Jens Peter Jensen.

Torben Mangaard Frandsen, der er teamleder i Team Byggeri i Hjørring Kommune bekræfter, at der er rift om udlejningsboligerne.

”Meldingen fra udlejerne er, at de har god efterspørgsel. Når der bygges nye ejendomme, så er lejemålene udlejet, inden opførelsen er færdig. Vi har haft en periode, hvor kommunen som helhed har oplevet lidt fraflytning, men den tendens er vendt. I 2015 var der en stigning i kommunen af tilflyttere”, siger Torben Mangaard Frandsen.

John R. Frederiksen
Ejendomsforeningen Danmark