Svag stigning i økonomisk tomgang

Den økonomiske tomgang falder i bolig- og industriejendomme, men stiger for kontor.

Væksten stiger langsomt i Danmark, og i 2016 forventer De Økonomiske Råd nu en økonomisk vækst på 1,1 procent. Den økonomiske vækst har ikke betydet lavere økonomisk tomgang det seneste kvartal i Danmark, viser Ejendomsforeningen Danmarks markedsstatistik – tomgang. Kontorejendomme skuffer især med en stigning på 1,0 procentpoint til i alt 13,0 procent. I Ejendomsforeningen Danmark er cheføkonom Morten Marott Larsen dog ikke nervøs for resultatet på længere sigt.

”Vores forventningsundersøgelse viser, at branchen har høje forventninger til kontor, og selv en langsom vækst kan betyde et stigende antal kontorbeskæftigede, så der er brug for kontorejendomme. Derfor tyder det på, at det kommer til at gå fremad på længere sigt, men i dette kvartal peger tallene den forkerte vej”, siger han og fortæller, at niveauet på 13,0 procent vil falde på lang sigt, fordi der vil blive bygget langt færre nye kontorejendomme, mens de ledige kontorer skal gentænkes til andre formål, hvis den forventede økonomiske aktivitet ikke kommer.

Tomgangsfald for kontor i Region Sjælland og Region Syddanmark

Den økonomiske tomgang for kontor er faldet det seneste år i Region Syddanmark og lander i dette kvartal på i alt 10,6 procent. Det er 2,6 procentpoint lavere end i oktober 2015 og 5,6 procentpoint lavere i forhold til januar 2015. Også Region Sjælland har en årlig positiv udvikling med et fald i den økonomiske tomgang på 2,4 procentpoint for kontor.

Positiv udvikling i industriejendomme fortsætter

Flere industrilejemål bliver lejet ud, og det smitter positivt af på den økonomiske tomgangsprocent, der er faldet 0,6 procentpoint til 13,2 procent de sidste to år.

”Industri har indtil videre nået bunden, og i fremtiden vil der være flere interesserede kunder selv med en langsom vækst i samfundet. Kunderne ser stadig fremgang og ruster sig til bedre tider”, siger Morten Marott Larsen.

Siden sidste kvartal er den økonomiske tomgang faldet i alt 0,2 procentpoint. I Region Syddanmark er den faldet 1,4 procentpoint siden sidste kvartal, i Region Hovedstaden er den økonomiske tomgang faldet 0,4 procentpoint.

Læs webrapport

Se tidligere udgaver af Markedsstatistikken – økonomisk tomgang.

Cheføkonom
Morten Marott Larsen