Københavns Airbnb-løsning har forkert fokus

Det er fint, at Københavns Kommune i disse dage har fokus på at indføre en begrænsning på omfanget af københavnernes udlejning af deres boliger igennem Airbnb. Men der er ifølge Ejendomsforeningen Danmark mange andre problemer, der trænger sig mere på i forhold til reglerne om Airbnb.

”Det skyldes, at det skattemæssige spørgsmål ikke er løst, og der derfor ikke er en sikkerhed for, at de pågældende betaler skat. Der er heller ikke en meget klar opfattelse af, hvem der må udleje deres boliger via Airbnb”, siger administrerende direktør hos Ejendomsforeningen Danmark, Torben Christensen.

Københavns overborgmester Frank Jensen gik den 9. januar i medierne med et forslag om et loft over antallet af udlejninger igennem tjenesten Airbnb. Forslaget er inspireret af en lignende aftale, som bystyret i Amsterdam har indgået med Airbnb, og det skal ifølge overborgmesteren mindske problemerne med blandt andet nabogener som følge af overdreven brug af tjenesten.

Men det vil kun have en begrænset effekt, hvis Frank Jensen kommer igennem med sit forslag, mener administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark, Torben Christensen.

”Der er allerede en meget stor del af københavnerne, der slet ikke må udleje gennem Airbnb, men mange af dem ved det ikke. Bor man for eksempel i en lejelejlighed, må man kun udleje via Airbnb, hvis ejendommens ejer har godkendt det. Og i andelsbolig- og ejerforeninger er der mange steder forbud mod at korttidsudleje en lejlighed”, siger Torben Christensen og fortsætter:

”Mange udlejere, andelsbolig- og ejerforeninger accepterer ikke udlejning via Airbnb. Det skyldes hensynet til de øvrige beboere, der bliver belastet af mere trafik på trappen, mere støj og en større usikkerhed om, hvem der bor ved siden af. Vi hører fra vores medlemmer, at stadig flere er på vej med forskellige restriktioner eller deciderede forbud imod udlejning igennem Airbnb,” siger han.

Ejendomsforeningen Danmark oplevede i 2016 et stigende antal opkald fra bekymrede foreninger, private udlejere og ejendomsadministratorer, som gik på, hvordan man bedst håndterer udlejning gennem Airbnb. Her gav flere udtryk for, at de mange turister i de enkelte ejendomme skaber utryghed blandt beboerne i ejendommene.

Støt hellere op om eksisterende tiltag

Derfor burde man fra politisk side hellere have fokus på at få skabt mere klare regler i forhold til Airbnb, så der er sikkerhed for, at de personer, der udlejer deres lejligheder via Airbnb, dels lovligt må gøre det og dels indberetter indtægterne til skat.

”Der er stadig mange, der ikke er klar over, at leje- og andelsboliger kun må udlejes til turister igennem eksempelvis Airbnb, hvis udlejeren eller foreningen giver lov til det. Kan vi få udbredt kendskabet til dette, vil det lægge en naturlig dæmper på brugen af Airbnb og medvirke til løse nogle af de problemer, der følger i kølvandet på en brug af boligerne, der aldrig har været meningen,” siger Torben Christensen.

Adm. direktør
Torben Christensen